Waarom worden slechte eigenschappen altijd meer onthouden dan goede eigenschappen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

negatieve dingen worden vaker besproken dan positieve, deze blijven dan ook langer in het geheugen hangen.
Een voorbeeld: Iemand werkt al 15 jaar tot ieders tevredenheid in een kinderdag verblijf zonder incidenten. Op een dag blijkt dat diegene een kind heeft geslagen in een moment van radeloosheid.
Wat blijft onthouden, de 15 jaar trouwe dienst of het ene incident?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Om je eigen ego te verhogen/verbeteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de mens graag iets te zeuren heeft!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede eigenschappen van een ander vormen in het algemeen geen bedreiging, slechte kunnen vervelend voor je uitpakken. Hoe je een ander beoordeelt heeft denk ik veel te maken met je eigen (dat van je ego) veiligheid.
Bedreigingen onthou je vanzelf beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beloont men de postbode omdat hij elke dag in weer en wind op tijd de krant brengt maar o wee, de dag dat hij er eens niet is. Blijkbaar moet dit één van onze slechte eigenschappen zijn die we niet willen onthouden. (voor onszelf)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slechte eigenschappen komen minder vaak voor en vallen dus extra op.

Als je weken lang op tijd op je werk verschijnt is er niets aan de hand. Kom je een keer te laat dan wordt je hier gelijk op aangesproken. Gebeurt dit nog een keer dan heb je al gelijk een slechte eigenschap dat je in de ogen van je collega's altijd te laat komt. Maar al die andere keren dat je gewoon op tijd komt zijn ze dan spontaan vergeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Negatieve uitkomsten worden vaker toegeschreven aan de persoon (gedrag) terwijl positieve uitkomsten vaker worden toegeschreven aan de situatie/context.

kortom: Als er iets niet goed is, is het de schuld van "die en die", als er iets wel goed is, komt het door "dit en dat".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom denk je dat dat zo is? Dat zegt iets over je:)