Waarom maakt iedereen hier zo'n probleem van spel fouten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
cheen iday

Het beste antwoord

Dat zal je overal blijven vinden op internet. Er zijn mensen die zich spelfouten aantrekken. Maar jij als schrijver/schrijfster hebt niet de bedoeling fouten te maken die sommigen als ergerlijk ervaren, dus ik zie het probleem ook niet.

Zie sommige reacties hier: alsof iemand ze opzettelijk zit te zieken.

Iemands taalvaardigheid zegt niets over die persoon zelf.

Laten we elkaar dus respecteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mee eens ..!

Andere antwoorden (14)

"Spelfouten" moet aan elkaar geschreven worden.

Verder zijn er regels gesteld om verloedering van de Nederlandse taal te voorkomen. En daar ben ik het volledig mee eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je was me voor... ;)
Moet inderdaad aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zie reactie bij Ruud
Omdat sommige spelfouten echt extreem zijn en het lezen van een vraag of antwoord erg vervelend maken. Een d of t fout is prima te vergeven, maar bijvoorbeeld swanger en slegt zijn gewoon zeer irritant vind ik zelf. En daarom wordt er dus een probleem van gemaakt ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet wat een spel fouten zijn (met spatie), maar niet iedereen maakt een probleem van spelfouten (zonder spatie) hoor. Alleen in sommige gevallen (zoals deze) kan het wel eens een betekenisverschil opleveren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je deze vraag stelt kun je niet meer karakters kwijt op 1 regel en zet het systeem het woord spel op de bovenste regel en fouten op de volgende regel!! probeer het zelf maar uit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is onzin, want als ik naar mijn profielpagina ga bij "Jouw vragen" past het makkelijk op 1 regel en staat er toch een spatie. En al paste het niet op een regel, dan zou het systeem gewoon heel "spelfouten" op de volgende regel zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha:p goed verzonnen, maar dat is inderdaad niet waar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed gesproken Ruud ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pwned!
Omdat als je verwacht dat mensen tijd steken in het serieus beantwoorden van jouw vragen, jij op zijn minst de moeite mag doen om even na te denken hoe je de vraag zo goed mogelijk (dus ook zonder spelfouten) kunt formuleren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mischien kand deze persoon wel niet beter spellen, en heeft hij/zij wel veel moeite gedaan...... ?
En daarbij, je hoeft niet te antwoorden hoor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je weet dat je slecht in spelling bent, dan kun je bijvoorbeeld de vraag eerst intikken in een tekstverwerker en die even de spelling laten controleren. Is dat nou echt teveel moeite, zeker in vergelijking tot de moeite die de mensen die een antwoord geven doen voor jou?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het volledig met Irish eens:) En juist op zo'n vraag als deze wil je juist antwoorden om je mening hierover aan te geven...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ach, deze vraag is al in meerdere varianten op gv voorbijgekomen:
Wat mij betreft gaat het om de essentie van de vraag, maw het mag geen drempel zijn voor mensen die slecht kunnen spellen, om daarom vervolgens de vraag niet te stellen.
"Om dad zei zig doar an ercheren." Grapje : In alle ernst omdat vorm(spelling, grammatica) en inhoud (wat je zegt)met elkaar in evenwicht moeten zijn, ook in de taal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ten eerste kennen wij geen ''problemen'', alleen maar ''uitdagingen''.
Ik zelf heb nooit mijn school afgemaakt (ben meer een doener), maar ik vind het juist goed dat mensen mij verbeteren daar leer ik alleen maar van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat sommige bloggers het ook wel eens bij het rechte eind willen hebben
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er wordt geen probleem van gemaakt, er wordt wel op spelfouten gewezen. Jij bent zelf degene die zo'n hulpvaardige tip als probleem ervaart.

Je kunt het ook anders zien. Waarom wordt er zo'n probleem gemaakt van het verlaten van een rotonde zonder richting aan te geven? Omdat dat ergerlijk is voor degene die voor niets staat te wachten.

Waarom word jij op je spelfouten gewezen? Omdat die spelfouten ergerlijk zijn voor mij als lezer.

Waarom wordt er een probleem van gemaakt als je in de trein je schoenen op de tegenoverliggende bank zet? Waarom wordt er een probleem van gemaakt als je een kauwgompapiertje gewoon op straat gooit? Allemaal voorbeelden van ergerlijk (want: respectloos) gedrag, allemaal voorbeelden van sociale controle als je iemand daarop wijst. Hetzelfde met spelfouten.

Daar komt bij dat spelfouten de tekst soms een geheel andere betekenis geven.

Er is een groot verschil tussen "slagerij verhuist" en "slagerij verhuisd". Beide zijn correct, de betekenis verschilt wezenlijk.

Er is een groot verschil tussen "is dat mobieltje van jou of mijn broer" en "is dat mobieltje van jouw of mijn broer". Alweer zijn beide correct, maar met geheel verschillende betekenissen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik maak mezelf ook vaak schuldig in het verbeteren van mensen tijdens een gesprek.
Juist als je in Nederland geboren bent, vind ik het belangrijk dat je de Nederlandse taal goed beheerst.

Net zoals de goede leestekens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het fouten zijn! Niet iedereen maakt daar een punt van, degenen die spelfouten maken zullen dat van een ander ook niet erg vinden, want ze weten niet beter. Als ik een sollicitatiebrief lees (en dat doe ik regelmatig) dan verdwijnen brieven (of mails) met taal- en spelfouten in de prullenbak. Er bljven nog genoeg sollicitanten over, die de taal wel goed beheersen. Taalverloedering moet gestopt worden, vind ik. Of anders gooien we de woordenboeken maar weg. Is dat misschien een optie? Niet voor mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn vrouw spreek (nog) niet vlekkeloos Nederlands, en schrijven is ook af en toe een probleem. Soms heb je daarom meer geduld met haar nodig bij het communiceren (en zij dus ook).

In het algemeen worden spelfouten als "dom" gezien, want de meeste spelfouten worden gemaakt door mensen die meetbaar minder intelligent zijn en/of minder opleiding hebben genoten. Je zult een advocaat nooit horen zeggen "ik kan deze persoon niet", maar een Amsterdamse straatveger wellicht wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meetbaar minder intelligent??? Ik lees ook brieven en werkstukken van mensen die een universitare opleiding hebben gehad, compleet met taal- en spelfouten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat noem ik dan de uitzondering die de regel bevestigt. Maar op een eerdere vraag beweerde iemand dat ik die spelfouten gewoon allemaal over het hoofd zag, en in dat geval ben ik gewoon net zo dom als de rest ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Was het maar een uitzondering... Overigens vind ik iemand die spelfouten maakt niet dom, alleen beheerst hij/zij de Nederlandse taal onvoldoende.
Een aanvulling op andere antwoorden, als dat mag: Als je niet goed kan spellen of spelling niet begrijpt, dan zal je veel woordgrapjes ook niet begrijpen of je ziet ze zelfs over het hoofd, wat toch erg jammer is!
Antoni
15 jaar geleden
Verbeter de wereld, maar begin bij jezelf.

Is iemand die niet foutloos kan schrijven minder?
Straks krijgen wij nog een cijfer voor onze mailtjes.
Echt sneu hoor, hebben al die (wereld)verbeteraars niets anders en beters te doen?
Ga maar vrijwilligerswerk doen, taalles aan buitenlanders of zo.
Hoe harder we over een ander zijn fouten roepen, des te minder vallen je eigen fouten op, maar dat is fout nummer 1.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Die buitenlanders op taalles zullen ook denken: "Waarom moet ik de taal goed leren spreken en schrijven, als de Nederlanders het zelf niet eens kunnen?" Het lijkt mij toch een kleine moeite in ieder geval te proberen foutloos te schrijven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die inspanning wordt door de meeste mensen wel gedaan, het is n.l. niet leuk om fouten te maken.
Er zijn maar heel weinig mensen die op school een 10 hebben gehaald voor Nederlands.
Waarom moeten mensen die slecht waren en zijn in Nederlands, daar nog steeds op aangesproken worden.
Zo perfect is het Nederlands helemaal niet, verre van dat zelfs, dat is ook de reden dat het constant wordt aangepast door een stelletje intellectuelen die menen verstand van zaken te hebben maar de Nederlandsentaal nog steeds niet behoorlijk voor elkaar hebben, zodat het voor een ieder begrijpelijk is.
De logica van het Nederlands ontbreekt op vele fronten, schept verwarring en kan niet consequent worden toegepast.
Laten wij er voor waken, dat de mensen die het Nederlands niet of slecht beheersen een nog niet groter schuldcomplex krijgen aangemeten en niet meer durven te communiceren.
Dan zijn we verder van huis en raken deze “slechte en domme” Nederlanders in een groot isolement.
Internet is van ons allemaal en dat moet zo blijven
Laten de puristen die zich storen aan de stel- en/of spelfouten een website starten, waar een ieder hun mail en andere correspondentie naar toe kunnen sturen om dit gratis te laten corrigeren alvorens het te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zit een verschil in schrijffouten, dislexie en de algemene verloedering van de nederlandse taal, waarin jan-en-alleman maar wat schrijft zonder het terug te lezen.
Ha, die B;

Ik maak me alleen druk over mijn eigen spelfouten.