Hoe kom ik van een lieverheersbeestjes plaag af?

Ze zitten sinds een week weer binnen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (4)

Met een velletje papier oppakken (Ze zijn zo lastig met de hand op te pakken) en in de tuin zetten.

Ze hebben waarschijnlijk in een van de potten of tussen de ramen overwinterd en komen nu naar de warme kamer toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik had er ook onlangs en vang ze in een potje dat je tegen het raam drukt en ze er zo één voor één in vangt.
Wist je dat ze in Belgïë beschermd zijn?
Doden mag dus niet, trouwens ze zijn er te mooi en te lief voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ach ja, we zitten hier al een tijdje.
dat de werkelijke dader zonder reactie zich hier maar even prijsgeeft en een duidelijke reden hiervoor opgeeft.
niet aantrekken, het gebeurt dagelijks en heeft geen grond.
Laat je humeur en antwoordlust hierdoor NIET beïnvloeden.
bedankt voor je reactie
Voorkomen dat ze uw huis binnen komen is een zeer belangrijk begin: goed alle kieren dichtmaken, het liefst vóór dat ze binnenkomen (begin oktober dus al) kan veel overlast voorkomen.
Als ze eenmaal binnen zitten kan men verschillende dingen doen, maar vooral:
geen paniek, maar gezond verstand gebruiken. Als ze op een plek zitten waar u ze niet hinderen, kunt u ze laten zitten: eind maart / begin april vertrekken ze vanzelf weer. In principe hoeft u dus niets te doen om ze weer kwijt te raken.
Als u bezorgd bent omdat ze nou net de babyslaapkamer hebben uitgezocht, of omdat u de geur die ze verspreiden erg onaangenaam vindt, dan kunt u ze vangen, verwijderen en buitenzetten. Zijn het er veel om te vangen, zuig ze dan desnoods op met de stofzuiger en keer de zak buiten om. In dat geval is het raadzaam de mond van de slang dicht te houden anders kruipen ze er weer uit. Als u een kous / netje / zakdoek in de mond van de stofzuigerbuis aanbrengt, zodat de lucht er door heen kan, en deze vastzet met een elastiekje aan de buitenzijde van de buis, kan dit er direct vanaf worden gehaald en dichtgemaakt en kunnen ze op een diervriendelijk manier worden verwijderd resp. buiten gezet . Het lijkt erop dat ze meteen weer naar binnen komen, wat niet onmogelijk is in het najaar, maar in het voorjaar zijn het vaak andere exemplaren die uit hun schuilhoekjes tevoorschijn zijn gekomen. Werk zo weinig als mogelijk met chemische middelen: er zijn weinig of geen specifieke middelen voor de bestrijding ervan en vaak haalt u er een extra (gif)probleem bij. Bovendien doodt u dan ook de mogelijk aanwezige inheemse soorten. Voorkomen is beter dan ...

Ik heb ook een plaag gehad, 2 jaar achter elkaar. In een buitenkast (waar ook de ketel zit) Honderden lieveheersbeestje en via die kast kwamen sommige ook het huis in.
De gene die binnen zijn gekomen hebben we gevangen en weer los gelaten. Die in de kast hebben we laten zitten en op het moment dat ze weer gevlogen waren hebben we alle kieren dicht gemaakt en daarna geen last meer gehad.