Waarom is in het engels een w double u, maar een m, niet double n?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (2)

De W bestond in eerste instantie niet als letter.
Eigenlijk is het een samenvoegsel van twee v's, een zwaardere langere v klank.
Vandaar de naam, de Engeksen zijn klaarblijkelijk niet origineel.

Zelfde soort verschijnsel heb je overigens ook met de Q (een O met een streepje).
Wellicht het bekendste voorbeeld is de ringel-s ( ß) uit Duitsland, wat in feite twee sén achetr elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Twee keer een V is meer een F.
(zachte klank / harde klank).
En technisch kom je dan 1 stokje tekort ;-)
nn m