Hoe ontstaat de rode gloed in de lucht die je wel een ziet aan het einde van eem mooie lente/zomerdag?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.6K

Antwoorden (2)

Avondrood ontstaat door een veranderde breking van het zonlicht. Na een mooie dag kan er veel waterdamp in de lucht zitten wat bij het afkoelen van de atmosfeer gaat condenseren. Door de condens (heel kleine druppeltjes)verandert de breking net als bij een regenboog. Vervuilde lucht (smog) kan ook prachtige zonsondergangen opleveren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ken je die dikke palen die wel eens in het water staan?

Als er grote golven op die paal afkomen, worden de golven niet verstoord door de paal. De golven gaan achter de paal gewoon verder, alsof de paal er niet was.

Als er kleine golfjes op diezelfde paal afkomen, worden ze door de paal gehinderd. Achter de paal zie je dan geen kleine golfjes - die kleine golfjes zijn door de paal afgebogen.

Hetzelfde gebeurt in de atmosfeer. In plaats van watergolven hebben we lichtgolven, in plaats van een paal hebben we stofdeeltjes.

Rood licht heeft een lange golflengte - dat zijn de grote golven. Die laten zich niet hinderen door de stofdeeltjes, en gaan dus gewoon rechtdoor.

Blauw licht heeft een korte golflengte - dat zijn de kleine golfjes. Die worden sterk beïnvloed door diezelfde stofdeeltjes.

Daardoor is bij helder weer de lucht blauw. Eigenlijk is de lucht zwart (zie 's-nachts). Maar de zon zendt alle kleuren licht uit. Het blauwe licht wordt door de stofdeeltjes in alle richtingen afgebogen, en komt daardoor uit alle richtingen op ons af - de hemel lijkt blauw. Het rode licht van diezelfde zon gaat vrijwel ongehinderd rechtdoor - als dat net zo zou worden afgebogen als het blauwe licht, zou de hele hemel immers wit zijn - zoals overigens bij bewolking gebeurt.

's-Avonds moet het zonlicht veel meer kilometers afleggen door de atmosfeer dan overdag. Het licht komt dan veel meer stofdeeltjes tegen. Het blauwe licht is daardoor helemaal weg. Het rode licht is slechts een beetje beïnvloed door al die stofdeeltjes, dus dat komt nog wel ongeveer uit de richting van de zon. De hemel kleurt rood, vooral in de omgeving van de zon.

Ook wolken elders aan de hemel kunnen rood kleuren. Dat is dan de reflectie van het rode licht dat uit de buurt van de zon komt.