Waarom zijn er taboe's?

Praten kan toch geen kwaad. Waarom zijn er dan onderwerpen waar niet over gepraat mag worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (8)

mensen hebben het idee dat sommige dingen fout zijn (in hun onderbewustzijn) en praten er dan moeilijker over. vaak verzinnen ze eufmismes of gaan er omheen draaien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er mag wel over gesproken worden, er is geen verbod op.
Sommige mensen voelen zich echter minder prettig bij het bespreken van bepaalde onderwerpen.
Dat is wat wij een taboe noemen.

Kan zijn dat ze zich er voor schamen (bijvoorbeeld uiterlijk), het te persoonlijk vinden om met anderen te delen (bijvoorbeeld sex), of bang zijn de publieke opinie tegen zich te krijgen en direct afgbrand te worden (bijvoorbeeld rascisme).
Wat voor de een taboe is, kan dus voor een andere persoon perfect bespreekbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in sommige landen zijn er over bepaalde onderwerpen wel verboden op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik besef mij dat ik dat inderdaad over het hoofd heb gezien.
Maar dan is het een taboe én een verboden onderwerp.
Niet noodzakelijk verboden omdat het een taboe is of omgekeerd. Voorbeeld is het verbod op ontkenning van de holocaust.
Omdat men er niet aan wil denken. Dan kan men er ook raar van dromen 's nachts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Men voelt zich gegeneerd , men weet niet hoe hier mee om te gaan. Taboes zijn : dood , geld , vermogen , inkomen , sexueel overdraagbare ziektes, huishuur , sexuele prestties,binnenshuis geweld. Al schrijvende ontdek ik dat er vele taboes zijn ,teveel en dat is niet gezond voor een open samenleving.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er één gedachte is, die er niet mag zijn in jouw belevingswereld, dan is dat een taboe voor jou...
Omdat we alles willen delen en graag bevestigd willen worden door anderen worden zaken gelijk aan elkaar gemaakt. Gevolg is bv etiquette, of angsten enz enz
Een gemeenschappelijke angst is een taboe...
En we verdedigen onze taboes bij hoog en laag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
taboe = onderwerp waar niet over gepraat mag worden.
Dus je vraag is, waarom mag je niet praten over iets waar je niet over mag praten?
In eerdere tijden had een taboe nut.
Het beschermde de groep als groep.
Wij maken van alles een taboe en dan is het eerder een beperking dan nuttig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen nemen vaak lever het ongemak of leed voor lief dan dat men er over praat; denk aan impotentie bij mannen of het onvermogen van seks te genieten bij vrouwen. Een taboe kan ook nationaal zijn als na een omwenteling de nieuwe elite, machtshebbers niet in staat zijn het land goed te besturen; of men doet of zijn neus bloedt of men stelt mensen aan uit de vorige elite, in beide gevallen mag er niet over gesproken worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Binnen bepaalde groepen speelt dat inderdaad nog, ik denk omdat het de groep bijelkaar houdt en problemen onder het vloerkleed schuift.