Waarom zijn smileys geel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.8K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha. Mijn antwoord is verwijderd, omdat ik uitlegde waarom ze geel, rond zijn en waarom ze lachen. Flauw hoor.

Het beste antwoord

Geel is een basiskleur, vrolijk en SCHREEUWT om aandacht. Veel "eyecatchers" zijn vaak geel gekleurd. Commercieel gezien duidelijk een hit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Commercieel? Mooi niet. de uitvinder (zie antwoord van patrick) heeft er exact $45 aan verdient - er is geen patent of wat dan ook aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gebeurt wel waker dat de winsten niet eerlijk verdeeld worden. En ik had het over het kleurtje geel in een ontwerp.

Andere antwoorden (5)

Door pacman zijn smilies ontstaan. En pacman was geel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mee eens. En Pacman is ontstaan toen computers nog maar een beperkt aantal kleuren konden gebruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn antwoord was toch niet correct, denk ik. Wiki:
"Het lachende gezichtje, in de vorm van een gele button (een opspeldbare badge) met twee oogjes en een halve cirkel als mond, werd gecreëerd door Harvey Ball in 1963 in opdracht voor een verzekeringsbedrijf State Mutual Life Assurance"
Pacman was pas in 1980.
Volgens wiki:

De film Forrest Gump van Robert Zemeckis uit 1994 toonde op humoristische manier "de uitvinding" van de smiley. Het hoofdpersonage veegde zijn beslijkt gezicht af met een geel t-shirt dat hem werd toegestopt en antwoordde "Have a nice day", wat de inspiratie was voor een zakenman die het moeilijk had. Met dit geïmproviseerde ontwerp kon hij verder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De eerste smiley werd getekend door Harvey Ball voor The State Mutual Life Assurance Company in 1963 om het moraal van het personeel te verhogen. De oorspronkelijke icoon was in het geel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1 thumbsup van mij ;)
(Je antwoord stond al in mijn reacties, maar mijn eerste antwoord was fout.)
Voor zover ik me kan herinneren kreeg ik vroeger op de lagere school een smiley stickertje onder aan de les als deze goed was gemaakt. En deze stickertjes hadden alle kleuren van de regenboog. En dan heb ik het over de periode '79 - '85...

Dus waarom ze nu geel zijn? Het zal wel iets met de bekende bits en bytes te maken hebben dat daar de kleur geel uit komt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geel is gewoon de mooiste kleur ter wereld. <3