Van wie komen toch die negatieve duimpjes?

De mogelijkheid om negatieve duimpjes te plaatsen op deze site is geheel in stijl met de opzet van deze site. Iedereen kan zo zijn eigen mening kwijt, of eigenlijk toch ook niet!! want door zo'n duimpje geef je wel aan dat je het niets vindt, maar door er dan geen reactie bij te geven om je keuze te onderbouwen is verre van netjes!!!!Ik maak soms veel taalfouten en vindt je het daarom niets dan geef je me maar zo'n duimpje, ik geef er niets om,al zijn het er12 !!! het gaat mij niet om die puntjes,dat zou me een zorg wezen! Maar wil je het nivo van deze site hoog houden,geef dan ook een rede voor zo'n duimpje en verschuil je niet achter het onbekende. Wees een vent en kom uit voor je mening!!!!! Help deze site verder opbouwen op een waardige manier, en plaats bij je negatieve duimpje ook je reactie!!!!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.4K

Het beste antwoord

Allereerst even een mededeling dat de punten voor het *geven* van een duimpje afgeschaft zijn. Dit was ingevoerd om het stemmen op gang te brengen, en dat wordt nu gelukkig al veelvuldig gedaan. Goede tip om het uit te zetten.

Goeie Vraag is, zoals Trz al zegt, een democratie. Iedereen is uitgenodigd om hun kennis en mening te delen. Als veel mensen dit doen zullen (vrijwel) altijd de beste antwoorden de beste beoordeling krijgen. Het bestaan van de beide duimpjes is hiervoor erg belangrijk. Mensen die nadat de vraag gesloten is op de pagina komen worden erg geholpen door zowel de positieve - als de negatieve duimpjes.

De bedoeling van de duimpjes is dat iemand snel zijn of haar mening kan geven over het antwoord. Dit weerspiegelt dus de persoonlijke mening van die persoon over het antwoord en of het een antwoord op de vraag is. Als deze persoon wilt, kan deze de reden kwijt in de reacties. Dit is de ideale plaats voor een discussie over het antwoord.

Het standaard tonen wie een duimpje omlaag heeft gegeven levert in onze ogen voornamelijk wrok en onvrede op ("Als hij mijn antwoorden afkeurt, dan ga ik de zijne ook afkeuren!"). Als de stemmer zich bekend wil maken kan dit gemakkelijk door een reden te geven in de reacties.

Als een antwoord 6 duimpjes omhoog heeft en 1 omlaag, is het antwoord nog steeds een zeer goed antwoord, daar doet dat ene duimpje omlaag geen afbreuk aan. In dit geval is het duimpje omlaag meer 'ruis' in het globale systeem, en hoeft de antwoordgever zich weinig aan te trekken van dit ene duimpje omlaag. Echter als een antwoord 0 duimpjes omhoog en 4 duimpjes omlaag heeft, zegt dit wel degelijk iets over het antwoord, en is het duidelijk een minder goed antwoord dan een antwoord zonder duimpjes omhoog dan wel omlaag.

Kortom: we begrijpen dat het krijgen van negatieve duimpjes niet leuk is (vinden we zelf ook), maar het is wel van groot belang voor de kwaliteit van de website. Het krijgen van 1 negatief duimpje tegenover vele positieve duimpjes kan het best gezien worden als 'ruis' in het systeem, en niet als persoonlijke aanval. Ik hoop dat dit wat meer rust geeft in het geheel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
IK ben persoonlijk geheel tegen het afschaffen van de duimpjes daar is op zich zelf niets mis mee, in tegendeel zelf, het is het zout in de pap. Het enige echte probleem is het zonder toelichting geven van een negatief duimpje,daar gaat het om!!!! Het afschaffen hiervan is een verarming van de descussie. Erg jammer!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eddijst, de duimpjes worden niet afgeschaft. Ik ben het zeker met je eens dat de duimpjes een belangrijke rol spelen. Berry, het gaat hier alleen om het ontvangen van punten als jíj een duimpje uitdeelt. Als jouw antwoord door iemand anders een duimpje omhoog krijgt, krijg je als vanouds een punt erbij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
O.K. Begrepen. Dank je. Moet beter opletten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je jou opmerking{ mening niet verplicht maar wel verhelderend) ? IK denk dat het niet zo veel uitmaakt omdat diegenen die nu niets vermelden bij een negatief duimpje, het dan ook nog niet doen omdat het nog steeds geen verplichting is. Deze mensen zouden zich moreel verplicht moeten gaan voelen om er altijd een verklaring bij te plaatsen. Je kan het gewoon niet maken zo te handelen, maar het lijkt wel dat het nu al wat beter gaat? Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Panteao: thnx voor de suggestie, we gaan er over denken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Indien de punten voor het geven van een duimpje weer terug zouden komen, dan zou een negatief duimpje,MET EEN REACTIE, toch gewoon een punt kunnen krijgen en zonder reactie niet! Of is dit te simpel gesteld, of al voorgesteld???

Andere antwoorden (7)

Duimpje omhoog voor jou Eddijst! Helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De laatste zes zinnen in je betoog,dat punt heb ik diverse malen aangehaald.Als je het niet eens bent met het antwoord,Prima!Maar geef dan een oprechte bemerking,we willen toch het goede antwoord weten?Misschien heb jij het wel. DuimpjeHoog!

Gemeende Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan er ook niet met mijn hoofd bij, dat er nog steeds mensen zijn die de duimpjes omlaag geven zonder een reden erbij t zetten.
Ik denk ook dat iedereen hier hun mening over heeft gegeven en is er iemand die dat nog niet heeft gedaan, die kan dat dan nu doen. Het is al vaak besproken, de 'redactie' heeft dit (duimpjes) onderwerp wel begrepen neem ik aan. Ik hoop dat we nu het laatste negatieve duimpjes onderwerp hebben gehad. We kunnen nu alleen, maar duimen dat als er een negatief duimpje word gegeven er ook een reden bij word gegeven. PUNT.

Mvg Nightmar3

ps. duimen is slecht voor je gebid ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je de duimwaardering ook anders kan gaan invullen:

- is het een goed antwoord op de gestelde vraag? ja, duim omhoog; nee, duim omlaag.

- is het een mening of reactie op de vraag? Dan hoort het bij reacties.

- is het meer informatie omtrent de vraag?
goede info: een "pluim" o.i.d. ; verkeerde info: een afkeurend tekentje.

Alleen de duimpjes tellen dan mee voor de puntentelling: het gaat tenslotte om zo goed mogelijke antwoorden om de vraag!

Ik geef af en toe een duim omlaag omdat ik vind dat het gegeven antwoord totaal niet een antwoord is op de vraag. Hoe gaan jullie daar mee om? Het is wel waar deze site om draait. Ik moet toegeven dat ik dat dan niet toelicht in een reactie. Geen opzet overigens.

Taalfouten kunnen nooit een reden zijn om een antwoord af te keuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet je nog je vraag Nightmar3 over de Ford Fiesta? Ik krijg daar vb een negatieve beoordeling en ik weet bij god niet waarom. 8 positieve en 1 negatieve.......
En zo ken ik er nog een dozijn.
Ik zou eigenlijk graag steeds een reactie willen van diegene die reageert bij een negatief antwoord. Dan kan je nog steeds met elkaar desnoods in discussie gaan om daaruit het beste antwoord te distilleren. Ik zou die neg.duim gewoon verplicht 'te verantwoorden' maken.
Het zal dan wel rap gedaan zijn met die negativiteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eddijst je vraag is meer een stelling en ik kan dan ook alleen maar antwoorden: ik ben het met je eens!

Een probleem aan een site als deze is en blijft dat er geen jury is die alles weet; het is een democratie. De vragenstellers en antwoordgevers waarderen de antwoorden ZELF, in sommige gevallen zonder enig verstand van zaken.

Ik geef, toegegeven, af en toe weleens een negatief duimpje als ik een antwoord echt onjuist vind (bijvoorbeeld aan jou panteao toen je advocaat van de duivel speelde voor het creationisme), maar zet er dan altijd ook een reactie bij.

Het is denk ik voor de bouwers van de site ook een lastig parket: voor het geven van een duimpje (positief of negatief) krijg je punten. Ongefundeerde negatieve duimpjes geven levert dus punten op. Maar als je alleen maar punten geeft voor positieve duimpjes krijg je ook weer ongewenste effecten.

Mijn voorstel zou zijn: geen punten voor het uitdelen van duimpjes! (Of zet het maximum aantal per dag op 3 ofzo.) Punten moeten gegeven worden voor inhoudelijke bijdragen.
En als je het echt met een antwoord oneens bent, geef dan inderdaad ook commentaar erbij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ben het met je eens. Punten voor duimen, sterk terugdraaien! Men zou vb de punten anders kunnen verdelen nl. voor de beste 10, dan vb 8, 6 en ga zo maar door.
Ik zou de punten voor duimen echt afschaffen.
Sowieso ben ik het met iedereen hier eens het is heel iritand dat je duimpjes omlaag krijg zonder enig goede reden. Het lijkt dat ik standaard minstens een duimpje naar beneden krijg. Zelf bij mening vragen die ik goed fundeer. (Hoe kan een mening nou slecht zijn) Het probleem is fundamenteler en heeft te maken met web 2.0. Niet dat ik hier tegenstander van ben. Web 2.0 zorgt er voor dat de content door de gebruiker wordt verstrekt en dit zorgt voor briljante uitvindingen als wikipedia en goeievraag natuurlijk! Echter er is een anonomie massa die bepaald wat goed of slecht is. Bij wikipedia zorgt dit voor fouten (vaak klein maar staat wel slordig als je het overneemt) en bij goeievraag is de waarheid bij welk antwoord het meeste aanspreekt niet bij wat daadwerkelijk klopt. Zo worden inderdaad veel antwoorden fout gerekend die goed zijn en andersom.