Hoewel de antwoorden avn 5 miljard jaar accuraat zijn voor voorspellingen over het uitzetten van de zon, is het naar mijn weten nog niet zeker of de aarde daar ook daadwerkelijk aan ten onder zal gaan.

Enkel het uitzetten van de zon - als al het andere gelijk blijft - zal bijvoorbeeld niet de baan van de aarde beïnvloeden, omdat het middelpunt van de zwaartekracht niet verplaatst. Aangezien - strikt genomen - de aarde niet om de zon draait, maar zowel aarde als zon om een gemeenschappelijk punt cirkelen (de zon natuurlijk in een veel kleinere baan) zal simpelweg het uitzetten van de zon hier geen invloed op hebben.

Als de zon zoveel uitzet dat deze de baan van de aarde bereikt, dan pas wordt het een serieus probleem. Van wat ik begrepen heb, is hier nog geen eenduidige consensus over, de verschillende berekeningen en voorspellingen die ik heb gezien duiden erop dat dit er om zal spannen.

Echter, door het uitstralen van energie zal natuurlijk de massa van de zon ook afnemen met de tijd (E=MC²). Een afname van de massa van de zon zal tot gevolg hebben dat de aarde gestaag verder van de zon komt te staan (dit verschil is, volgens mij, niet heel groot, maarik kan er naast zitten). Dit kan weer tot gevolg hebben dat de aarde nét niet opgeslokt wordt door de zon.

Al met al zal het er dus zeker om spannen. Hoe dan ook, tenzij de mens (of wat daarna komt) een heel vernuftig trucje verzint om er iets aan te doen, zal de aarde tegen deze tijd al een tijdje niet meer bewoonbaar zijn.

Dit is natuurlijk alle niet te voorziene eventualiteiten (nabije supernova's, zware kometenregens, buitenaardse wezens met snode plannen) buitengesloten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

3348571 uur, denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Totdat de zon een rode reus wordt, dat duurt zo'n 5 miljard jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zijn heel veel verhalen geweest dat in 2012 voorbij zal zijn

1. de vulkaan onder yellow park barst uit waardoor we nieuwe ijstijd krijgen en allemaal dood zullen gaan en natuurlijk de mensen in de buurt van yellow park zullen sterven door de vulkaan

2. een meteoriet zal op de aarde inslaan en gaan we allemaal ook dood

slechts dingen die ik gelezen en gehoord heb
ik geloof er zelf natuurlijk niks van
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grofweg nog zo'n vijf miljard jaar. Dan zal ons lieve moedertje aarde definitief hulpeloos ten prooi vallen aan de uitdijende zon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk nog miljarden jaren maarrr:

Als de zon uitgebrand is verdwijnen we in het daardoor onstane zwarte gat. De zon implodeerd. Gelukkig merken we er niks van omdat de tijd voor ons stil staat tijdens dit proces ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onze zon is niet groot genoeg om te verworden tot een zwart gat. En gelukkig maar, want dan had deze het lang niet zo lang volgehouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfs als de zon implodeerd, of misschien wel explodeerd dan duurd het nog 3000 jaar voordat dit de aarde bereikt. Dus wij zullen dit niet mee maken lijkt mij...
Voorlopig nog niet, maar in het linkje wat meer informatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nog zo'n 7.6 miljard jaar.
Dan zal de zon groter worden (z'n laatste waterstof wordt omgezet in helium) en een enorme zwaartekracht uitoefenen op de omringende planeten.

De aarde zal dus "opgeslokt" worden door de zon.
(En uiteindelijk zal de zon dan weer exploderen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Totdat Christus wederkomt !