Waarom heb je heel vaak het idee dat je in een verkeerde rij staat bij de kassa van een winkel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

De grote ergernis in de supermarkt is dat je bij de kassa steeds in de verkeerde rij staat. Dat lijkt een wiskundige wetmatigheid en dat is het in zekere zin ook. Hoe snel een kassarij wordt afgewerkt hangt er maar net van af hoe vol de karretjes zijn en hoe vaak de kassière er een collega bij moet halen om een prijs te controleren of broccoli af te wegen. Welke rij de goede is en welke de verkeerde, is onzeker. Zeker is wel dat je in de loop der jaren veruit de meeste tijd in de verkeerde kassarij staat. Eenvoudig omdat je in een verkeerde rij langer staat te wachten dan in een goede.
Een vergelijkbaar wiskundige principe garandeert dat je gemiddeld relatief lang op de bus moet wachten. Bussen arriveren met onregelmatige intervallen. Wie op een willekeurig moment bij de halte aankomt, heeft meer kans om een lang dan een kort interval te treffen. Eenvoudig omdat het lange interval langer is. Zo vangt een late bus de meeste passagiers en wordt nog later.
Het ligt dus in de aard van wachtrijen dat je meestal de pineut bent. Wie zich daaraan ergert maakt het allemaal nog erger door de gevoelstijd van het wachten in de verkeerde rij nog eens extra te verlengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daarnaast het psycologisch effect. Als je in een korte rij staat valt het wachten minder op, je hoeft je dus niet te ergeren. Als je in een lange rij en dus de verkeerde rij staat erger je je én je vergelijkt het met de kortere rij. Zonder vergelijkingsmateriaal zou je je sowieso al minder ergeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb niet alleen vaak het idee,maar ik sta vaak net aan de verkeerde kassa.
Je denkt,er staan daar weinig mensen met weinig boodschappen,dan is net het controlerolletje van de kassa op,of er is op dat moment geen wisselgeld,dus even wachten.
De creditcard heeft te weinig saldo,even wachten.De wortelen zijn niet geprijst,even wachten.
Zo kan ik er nog wel tien opnoemen,maar heel vaak gebeurt dat net bij jou kassa.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is voor veel vrouwen en mannen een bron van ergernis: boodschappen doen. Vooral met de zogenaamde gezellige feestdagen als Kerst, Pasen of Pinksteren puilen de supermarkten uit. Van de mensen welteverstaan. En dat zorgt voor de nodige irritaties. Onvoldoende parkeerplekken, geen winkelkarretjes en de koffie is ook al op. Zo kan je nog wel even doorgaan. Behoorlijk irritant, als je bedenkt hoeveel tijd en geld je spendeert aan boodschappen doen.

Een advies: lach erom en denk eens glimlachend aan jouw grootste ergernis uit de supermarkt. Wij hebben de tien opmerkelijke, lachwekkende en herkenbare ergernissen voor je op een rij gezet.

De kauwgom kauwende blonde zestienjarige caissière met teveel make-up en te grote oorbellen. Uit haar gezucht en gekreun moet jij opmaken dat haar roeping eigenlijk ligt in het modellenvak in plaats van achter de kassa te zitten bij de plaatselijke super.

Het oude vrouwtje voor je in de rij voor de kassa let letterlijk op iedere cent. Het bedrag telt ze tot op de laatste stuiver uit en, oh wee, als de kassabon met drie cent verschilt. En dat ze speciaal daarvoor de filiaalleider erbij laat halen is ook geen probleem. Voor haar dan. Want jij staat hier ongeveer al…een half uur?

De kinderwinkelwagentjes. Je hebt al genoeg moeite om de winkelwagens van volwassenen te omzeilen. Laat staan de mini-karren van vervelende, dreinende kinderen. En nee, je eigen kind mag er niet een. Kan je weer de hele winkel achter ze aanrennen, omdat je zonen hebben besloten Michael Schumacher na te doen.

Mensen met volle karren aan de snelkassa. En de caissière zegt er helemaal niets van. Terwijl jij braaf staat te wachten met een mandje met alleen wat cola en een brood.

Je staat in een overvolle supermarkt en er wordt een nieuwe kassa geopend. Ook ooit wel eens omver gereden door mensen met volle karren en met haast die koste wat het kost in de nieuwe rij willen staan?

‘Is die vernieuwde variant van die cranberry-aardbei-citroen yoghurt echt lekker? Kind, snap niet hoe je het weg krijgt?’ Bemoeizuchtige mensen in het algemeen zijn een ergernis, maar wacht maar tot ze achter je staan in de rij voor de kassa.

Per se kerstkransjes moeten hebben voor het kerstdiner en in iedere supermarkt zijn ze op. Alsof half boodschappend Nederland massaal heeft besloten tot een kerstkranscomplot tegen jou…En je bent al zo moe van het winkelen.

Mensen die op de parkeerplaats geen zin hebben om hun winkelwagentje terug te zetten. Ook al zit er vijftig cent of een euro in? Is slordig, maar kan jou wel een paar extra euro’s opleveren….

Caissières die niet met jou communiceren, maar wel met hun collega’s. Binnen vijf minuten ben jij volledig op de hoogte van hun liefdesleven, relatieperikelen of collegaleed. Nee, daar zit je op te wachten.

De man voor je heeft zijn fruit niet afgewogen, de enige pot groente die niet gescand kan worden en op dat pak koekjes is de barcode ook al onleesbaar. En nee, pinnen lukt niet. En nee, hij heeft zeker geen cash geld bij zich…Na een half uur onderhandelen besluit hij dat hij naar huis gaat om zijn andere bankkaart op te halen. Jij wénst alleen maar dat je al thuis was.

Eindelijk ben je aan de beurt om af te rekenen. Je pint je pincode in en de persoon achter staat veel te dicht achter je. Natuurlijk wil iedereen graag afrekenen, maar een beetje privacy aub is wel zo prettig? Maar waarom wil die persoon achter je dat maar niet begrijpen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van nature is ieder mens zelfzuchtig en egoistisch. We denken altijd dat we slechter af zijn dan een ander. De auto voor je rijdt nooit snel genoeg. Een ander wint altijd, jij nooit. Een ander heeft een beter baan, een mooiere vrouw, een groter tuin, veel meer geluk en is altijd gezonder. Jij bent altijd het slechtste af, dus ook in de rij bij de kassa! De verkeerde rij. Maar jij kiest zelf voor het gevoel om in de verkeerde rij te staan. Dat is je eigen keuze! Jij kiest er voor om je te ergen. Je kunt ook wat om je heen kijken, mischien zie je een bekende? Kijk wat er zo bij een kassa nog te koop staat. Staat er iets voor je bij? Lees er wat informatie er staat meestal genoeg bij een kassa. Ontspan je, laat het gebeuren. Voor dat je het weet ben je aan de beurt en heb je het niet eens gezien dat die andere rij sneller ging. En hoeveel sneller ging dan die andere rij? 15 sec. een halve min.? MIschien wel een hele minuut!!!!!! Later die avond hang je uren voor de T.V. en gaat van verveling naar bed. Er is zoveel tijd iedere dag. Waarom je zo ergen aan dat even wachten in de verkeerde rij. En was het wel de verkeerde rij? hoe ging het in die andere rijen,Daar stonden mischien noch meer pechvogels die dachten dat jij in de goede rij stond en hun in de verkeerde!!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de andere rij eigenlijk altijd sneller gaat. = Murphy's law