Mag je ook werken als je in de ww zit?

omdat er nu meer werkeloosheid is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Ja, dat vinden ze prima bij het UWV. Maar je moet het wel melden. Inkomsten uit arbeid worden niet gekort. De WW-uitkering wordt minder omdat die uitgaat van het aantal uren dat je niet hebt gewerkt. Ben je bijvoorbeeld 40 uur per week werkloos geworden en je werkt in een week bijvoorbeeld 8 uur dan wordt je WW uitkering in die week over 32 uur berekend. Het maakt dus niet uit hoeveel je in die 8 uur hebt verdiend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja.

De hoogte van uw WW-uitkering hangt onder meer af van uw overige inkomsten. Er zijn verschillende soorten inkomsten die op uw WW-uitkering worden ingehouden, zoals inkomen uit werk. Het gaat hierbij om werk waarmee u tijdens uw werkloosheid bent begonnen. Inkomsten uit werk dat u al had voordat u de WW-uitkering kreeg toegekend, worden niet op de WW-uitkering in mindering gebracht. U krijgt de WW-uitkering naast deze inkomsten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zult op moeten geven dat je weer aan het werk bent,dan vervalt je uitkering of een gedeelte ervan.Dat ligt aan het inkomen dat je hebt.Zwart bijwerken is wettelijk niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap je vraag niet helemaal. Als je in de WW zit, moet je er alles aan doen om zo snel mogelijk weer aan de slag te komen. Je hebt sollicitatieplicht en als je langer werkloos bent moet je meedoen aan een integratietraject. Als je parttime werk vindt en je ontvangt een uitkering voor 40 uur, worden de uren die je werkt (en dus niet het geld dat je verdient) afgetrokken van die 40 uur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een verband tussen werken terwijl je in de ww en het feit dat er meer werkloosheid is, is er niet.

Maar ja, je mag gewoon werken naast je uitkering: is altijd zo geweest.
Wel is het zo, dat de gewerkte uren (en dus niet het bedrag) in mindering wordt gebracht op je uitkering. Dat kan nadelig uitpakken: wanneer je uurloon voor de WW hoger is dan hetgeen jij verdient, dan ga je er op achteruit. Maar ook voordelig: als je in dat uur meer verdient dan je uurloon WW, dan heb je dus mazzel.
Je sollicitatieplicht om een baan te zoeken voor het aantal uren dat je in de WW aan het werk te gaan, vervalt evenwel niet!