Welke gebeurtenis heeft zo'n indruk op u gemaakt dat u nog precies weet waar u was en wat u deed toen dat bericht erover u bereikte?

Vraag een babyboomer waar hij of zij was toen Kennedy vermoord werd en u krijgt niet zelden een tot in detail nauwkeurige schets van iemands doen en laten op het moment dat het bericht doorkwam.

Ook bijvoorbeeld het moment dat iemand te horen krijgt dat zijn (vrouwen zijn er meestal zelf bij) kind geboren is staat doorgaans in het geheugen gegrift.

Toch valt me op dat met name negatieve en schokkende gebeurtenissen een dergelijke "foto" van het persoonlijke waar en wat opleveren. Welnu, om dit beeld bevestigd dan wel ontkracht te krijgen of in ieder geval dit verder te kunnen nuanceren bij deze mijn vraag aan u: Welke gebeurtenis heeft zo'n indruk op u gemaakt dat u nog precies weet waar u was en wat u deed op het moment dat het bericht erover u bereikte?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (13)

Inderdaad ik weet nog goed dat ik mijn huiswerk aan het maken was toen mijn moeder binnen kwam gestormd met de mededeling dat Kennedy was vermoord.
Ook de moord op Pim weet ik nog goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aanslag op de Twin Towers. Ik zat rond 15.00 uur 's middags thuis te werken, toen op Nu.nl werd gemeld dat er een vliegtuig in een van de torens was gevlogen. Ik zette meteen CNN op de tv aan en ben tot 's avonds laat blijven kijken om de gebeurtenissen te volgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aanslagen op de Twin Towers kan ik goed herrineren. Evenals de goal van Bergkamp in 1998 tegen Argentinië op het WK voetbal in Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn oom was net op bezoek toen we op de televisie de Twin Towers in zagen storten. Dat kan ik me nog goed herinneren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet nog precies dat ik het Songfestival aan het kijken was, toen opeens overgeschakeld werd naar het nieuws met de beelden van de vliegtuigen die zich in de Twin Towers geboord hadden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aanslag op de twin towers. Ik zie nog precies voor me wat ik aan het doen was. Ik zat toen net op de middelbare school en was met mijn moeder schoenen aan het kopen toen mijn vader belde (vanuit Amerika notabene) wat er was gebeurd. Ik weet zelfs nog welke schoenen ik toen heb gekocht!

Van Pim weet ik ook nog, ik was toen iets ouder en ging helpen bij een communiefeest. Eigenlijk bizar dat je deze dingen nog weet, tot in detail zelfs!

Het moment dat we het nieuws kregen van de twin towers ben ik me ook bewust geworden van wat er allemaal speelde in de wereld. Misschien laat maar een beschermde opvoeding was ook fijn!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. vuurwerkramp in Enschede
2 moord op Pim en
3. moord op Theo
4. Twin Towers.

1e: zat in de tuin te genieten van prachtig weer met de hele buurt bij me aan het bier (mijn zoon keek het songfestival, dat werd onderbroken en hij kwam het melden)
2e: was verkiezingposters aan het plakken en even tussendoor wat drinken en hoorde het (vervolgens posters eraf gehaald en gestopt)
3e: was op mijn werk (en hoorde het op de radio)
4e: was bij mijn schoonzusje op bezoek (die had de televisie aan)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De moord op Sadat. Ik zat op mijn kamer huiswerk te maken met de radio aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De dood van Lady Di (Lag nog in bed en mijn moeder maakte me wakker), de aanslag op de Twin Towers (ik kwam thuis van college en mijn huisgenoot wachtte me bij de deur op met het nieuws) en de moord op Pim (Ik zat toen samen met studiegenoten in Guatemala op de binnenplaats van de taalschool, en we konden het nieuws over de moord en de chaos erna daardoor alleen heel moeilijk en half nagesynchroniseerd via een Mexicaanse zender volgen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aanvulling: ik weet ook nog precies dat ik samen met het gezin voor de TV zat toen de Berlijnse Muur viel. Mijn ouders zaten op de bank, mijn broer op een stoel en ik op de grond voor de salontafel. En ik weet nog precies dat mijn moeder toen zei: "Dit moet je onthouden, dit is belangrijk. Dit is geschiedenis."

Dat is dus weer een hele positieve gebeurtenis die ik me tot in detail kan herinneren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De dood van het meisje in Mexico dat met haar voeten vastzat onder een muur, waar haar tante weer onder lag. Ze zat tot aan haar nek in het water. Ik heb mijn ouders verscheidene keren gevraagd waarom er niet een graafmachine heen werd gevlogen om haar uit te graven. Ze is zo gestorven. Vreselijk vond ik dit en dat terwijl de techniek voor niets staat. Kan me er nog over opwinden en dit is toch al 20 à 30 jaar terug.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zijn er wel wat, en allemaal inderdaad 'slecht nieuws momenten':

Bijvoorbeeld:
- Het uitbreken van de eerste Golf-oorlog: ik zat met mijn huisgenoten (studenten) aan de buis gekluisterd toen de eerste bommen boven Bagdad explodeerden en dat live was te zien op CNN
- De Bijlmerramp: ik was op Vliegkamp Valkenburg en met een vriendin beseften we dat er veel te veel grote vliegtuigen in de holding werden gezet op gekke plaatsen in het luchtruim. 's Avonds hoorden we van het neerstorten van dat Elal-toestel op een flatgebouw in de Bijlmer.
- De vuurwerkramp in Enschede: ik zat in mijn zweefvliegtuig in de buurt van Deventer toen ik Oost van mij iets zag gebeuren dat ik hield voor het exploderen van een tankstation of zo. Toen ik terug aan het vliegen was (in de richting Arnhem) en tientalle ambulances op weg zag richting de opstijgende rookkolom, besefte ik dat er iets heel ergs aan de hand moest zijn. Pas op de grond kreeg ik te horen wat er nou eigenlijk gebeurd was.
Het zien van die explosie, ik weet nog hoe de stuurknuppel van mijn vliegtuig voelde op dat moment.
- 911: één van mijn medewerkers kwam bleekjes naar me toe om me te vertellen dat er een ongeval was gebeurd in NewYork in Amerika. Een passagiersvliegtuig had zich in één van de Twin Towers geboord. Ik hoor mezelf nog zeggen: 'Dat is akelig, ja, maar ja zo'n dik bevolkt gebied, ongevallen gebeuren nou eenmaal.' Famous last words :-) Binnen een half uur werd die visie geloochenstraft natuurlijk.

En zo voort. Goeie vraag, zeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aanslag op het WTC.
Ik hoorde het op de autoradio en toen ik thuis kwam, zag ik nog net het tweede vliegtuig de toren invliegen waar ik 5 jaar eerder samen met mijn vrouw bovenop hadden gestaan.

Ook tijdens de moord op Pim Fortuin waren wij op vakantie in de States.
We stonden met een motorhome op een
KOA-kampgroud bij Houston en keken naar het laatste nieuws.
Ik werkte toen op het mediapark in Hilversum en kwam regelmatig langs de plek waar het is gebeurd.

Regelmatig moet ik nog aan beide zaken terugdenken.