Waarom wordt de zomertijd niet afgeschaft?

Het oorspronkelijke doel was om energie te besparen, maar het is bewezen dat het niet werkt. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen er vermoeid van raken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

Het is in Nederland geregeld vanuit de Europese Unie, enige dat ik hierover kan vinden is:

De Europese Commissie zal in de nabije toekomst beslissen of deze regeling zo blijft bestaan. Er zijn drie mogelijkheden: ofwel alles blijft zoals het nu is, ofwel er worden andere data overeengekomen ofwel de zomertijd wordt volledig afgeschaft. Enkele lidstaten hebben namelijk tegenargumenten naar voren gebracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn reeds landen die de zomertijd niet meer instellen, zoals Japan, China, IJsland, Australië en op vier landen na heel Afrika.

De belangrijkste reden was niet om energie te besparen, maar dat het verspilling van het daglicht was!

Toen in 1973 de oliecrisis opkwam, waren er nieuwe energiebesparende maatregelen nodig en werd de zomertijd weer ingevoerd.

Nu is de zomertijd er nog steeds om die reden, en omdat we er meer profijt van hebben dan schade, wordt de zomertijd niet afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het wel fijn dat het langer licht is 's-avonds. Lekker na het eten nog wat buiten bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het wel fijn.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is vooral een economische reden tegenwoordig. Het is langer licht overdag mensen leven meer buiten en besteden meer geld op terrasjes etc. Vooral 's avonds levert het heel veel meer geld op voor ondernemers en voor de staatskas natuurlijk!