Als je bedenkt hoeveel sterren er zijn (een getal dat je nauwelijks kunt opschrijven) en dat er rond vele sterren planeten draaien (is al vastgesteld).
Dan is de kans dat er buitenaards leven is vrij groot.
Het getuigd van enorme arrogantie als je zegt dat er alleen op aarde leven mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

50% ze zijn er wel of niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
99% het is zo gigantisch groot dat er volgens mij wel iets leeft
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ontzettend klein => dat we hier achter zullen komen! Ik denk wel dat er meer levende wezens bestaan, maar dit zullen we nooit weten. Tegen die tijd dat we deze afstanden kunnen reizen zijn we al lang wijlen. Mogelijk dat onze klein-klein-klein-klein-kindereren dit wel mee mogen maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat we nog niet zover kunnen reizen in het heelal is hier dus geen antwoord op te geven. het zou best kunnen. Waarom zouden wij de enigen zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk maar naar het FC Groningen publiek !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Buitenaards_leven

ik denk dat de meesten aan aliens ed. denken maar leven in de ruimere betekenis kan vele gedaanten aannemen. Een plant op een andere planeet is ook leven.
Nu, al deze levende organismen bestaan uit elementen zoals ijzer, koolstof,...en ga zo maar door; dus kan je stellen dat een bepaalde verbinding die je zou aantreffen op een andere planeet ook een soort leven is.
Het is maar hoe je het bekijkt.
De kans dat er 'leven' is op andere plaatsen is zo groot via kansberekening dat het er wél moet zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
100%, er is al bewijs dat er op mars leven was, enkele miljoenen jaren geleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is interessant, het antwoord onbekend. Er bestaat een "Drake equation" die deze kans zou voorspellen, maar vrijwel alle factoren in deze zijn niet bekend.

Persoonlijk denk ik:
Het heelal bevat onbeschrijfelijk veel sterren. We zien steeds meer bewijs dat om heel veel van die sterren planeten draaien. Een gedeelte van die planeten bevat zeker vloeibaar water.

Op aarde is relatief kort nadat een enigzins leven-ondersteunde omgeving onstond, ook leven onstaan. Dit neigt naar een vrij grote kans voor het ontstaan van leven, als de kans bestaat.

Een tweede vraag is intelligent leven. Dit duurde op aarde behoorlijk lang (meer dan 3mjd jaar na ontstaan leven). Hierop lijkt minder druk te staan. Wie weet hoelang de domme maar extreem weerbare dinosaurussen hadden geleeft zonder die meteoriet?

Een derde vraag is: Kunnen we met ze communiceren, laat staan bereiken?
Het antwoord daarop is, bij ons beste weten, niet of nauwelijks. De afstanden in het heelal zijn enorm, en volgens gangbare natuurkunde is reizen of informatie verspreiden sneller dan het licht niet mogelijk. Tenzij dit niet waar blijkt te zijn, is de kans enorm klein dat we ooit in contact komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Drake equation is idd de meest gebruikte schatting en op zichzelf niet eens een slechte berekening alleen zijn de factoren die gebruikt worden op z'n best schattingen. Het resultaat van de Drake equation wordt overigens al jaren zelfs door de grootste pessimisten langzaam opgeschroefd sinds de ontdekking (of eigenlijk meer: bevestiging) van exo-platenen. Gegeven hoe enorm groot het universum is durf ik nog wel aan te nemen dat er buitenaards leven is. Of dat intelligent leven is en of het hier kan komen is weer een ander punt. En zoals iemand (ben de naam vergeten, dacht dat het Sagan was) ooit zei: Dat er intelligente buitenaardse wezens bestaan wordt feilloos bewezen door het feit dat ze nog geen contact met ons hebben opgenomen.
De vraag is interessant, het antwoord onbekend. Er bestaat een "Drake equation" die deze kans zou voorspellen, maar vrijwel alle factoren in deze zijn niet bekend.

Persoonlijk denk ik:
Het heelal bevat onbeschrijfelijk veel sterren. We zien steeds meer bewijs dat om heel veel van die sterren planeten draaien. Een gedeelte van die planeten bevat zeker vloeibaar water.

Op aarde is relatief kort nadat een enigzins leven-ondersteunde omgeving onstond, ook leven onstaan. Dit neigt naar een vrij grote kans voor het ontstaan van leven, als de kans bestaat.

Een tweede vraag is intelligent leven. Dit duurde op aarde behoorlijk lang (meer dan 3mjd jaar na ontstaan leven). Hierop lijkt minder druk te staan. Wie weet hoelang de domme maar extreem weerbare dinosaurussen hadden geleeft zonder die meteoriet?

Een derde vraag is: Kunnen we met ze communiceren, laat staan bereiken?
Het antwoord daarop is, bij ons beste weten, niet of nauwelijks. De afstanden in het heelal zijn enorm, en volgens gangbare natuurkunde is reizen of informatie verspreiden sneller dan het licht niet mogelijk. Tenzij dit niet waar blijkt te zijn, is de kans enorm klein dat we ooit in contact komen.