Kan een vriezer (zonder koelkastgedeelte) in een niet geisoleerde schuur geplaatst worden? Schuur staat los van huis.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Het beste antwoord

Ha, die Darian;

Mijn vriezer stond dertien jaar lang in de ongeïsoleerde schuur van mijn oude huis en draait inmiddels bijna vier jaar weer in een verwarmde ruimte en is al die tijd probleemloos gebleven. Ik had het idee dat'ie het in de winter zelfs makkelijker had; als de schuur koud is hoeft de vriezer misschien minder hard 'zijn best' te doen. Schuur moet wel goed droog zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ja, het moet natuurlijk niet te vochtig worden dus als er grote gaten in de schuur zitten zou ik het afraden als je schuur/vriezer je lief is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit kan, een vriezer kan altijd koelen als er maar stroom voor handen is. Zorg er wel voor dat knaagdieren e.d. niet bij het apparaat kunnen komen. (familieleden van mij hebben hun vriezer in de schuur staan, daar staat hij nu al enkele jaren. Waarschijnlijk is het dus geen probleem)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, heb het zelf getest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kost ook enorm veel stroom om een vriezer of koelkast in een koude omgeving te koelen. Klinkt tegenstrijdig, maar het is echt zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk kan het, kost alleen meer energie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat kan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vriezer (en koelkast trouwens ook) koelen door te verwarmen en warmte te onttrekken aan de binnenkant van de kast. In een koude omgeving is het lastiger te verwarmen, dus naast dat het verbruik iets omhoog gaat duurt het langer om de temperatuur in de kast omlaag te krijgen...

Reken op ca. 15% extra energieverbruik, ook omdat je 'n standje hoger (koeler) moet zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom niet?
je zult in de zomer een hoger energieverbruik hebben, omdat het daar relatief warm kan worden, je een groot temperatuur verschil wilt. In de winter zal je vriezer het makkelijker hebben.
Het allerbelangrijkste is: zorg dat ie droog staat.
Weetje: Inuit (eskimo's) gebruiken koelkasten om te voorkomen dat hun eten bevriest
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan, maar als het in het schuurtje te loud of warm is kan je op problemen gaan wachten.
Zoek even in de handleiding van je vriezer op wat de geschikte bedrijfstemperaturen zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Let op dat ligt aan zijn leeftijd!

Freon werkt niet meer als het bevroren is. Dat klinkt gek maar in oude vrieskisten zit een verwarmingseenheid om de freon vloeibaar te houden.

In nieuwe kisten is die verwarming weg omdat de kisten aan een label moeten voldoen en die verwarmingseenheid kost te veel energie voor een goed label.

Als je een nieuwe kist dus buiten in de schuur zet en het wordt lager dan 4 graden dan gaat die kist eigenlijk een beetje tegengesteld werken.

Dit is geen onzin maar echt waar.