Waarom is het zo moeilijk te geloven dat God het goede voor de mens wil?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (32)

omdat ik hem nog nooit heb gezien
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt er aan wat je goed en kwaad vindt, want dat hebben we zelf besloten. Ik vind het allemaal wel best gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloven is sowieso moeilijk. Het is een kwestie van vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat we hem niet kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat god niet bestaat ten eerste, en mocht hij wel bestaan dan denk ik hierbij een groot deel in nederland, god ouwe reus, je hebt groot gelijk als je dit land straks weer in zee laat afzinken (dan nadat het volledig is geïslamitiseert)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je noemt nu God maar voor mij kan de vraag net zo goed zo gesteld worden:
Waarom is het zo moeilijk te geloven dat Blump het goede voor de mens wil?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er een hele hoop nare dingen gebeuren in de wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat iedereen zijn eigen geloof heeft. wat voor jou goed is hoeft een ander niet persee goed te vinden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik noem een paar dingen die veel mensen een sceptische houding geven
1. natuurrampen
2. Oorlog
3. Honger
4. Dood
5. Oneerlijke verhoudingen
6. Ongelukken

Met al deze dingen in acht kan ik mij goed voorstellen dat mensen god niet als iets dat het oorzaak is van het goede. Immers dit alles staat hij dan toe. Met ook al het andere ellende.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe kan de mens invloed hebben op natuurrampen?
Omdat de combinatie tussen kwaad, almacht en goed zo moeilijk te combineren valt.

Als god almachtig is, en goed, waarom stopt hij het kwaad dan niet. Trouwens dit is wederom de klassieke trilemma, en theodicee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
god (kleine letter) bestaat niet !!!
Alleen de Natuur bepaalt alles.
Determinisme in alles!!
De mens is net zoveel waard als een regenworm. Het wordt geboren en gaat dood!
En dat is het!!!
Omdat niet ieder geloof daar hetzelfde over denkt. Sommige geloven spreken over een god van liefde, andere juist over een bestraffende god. Zolang de diverse geloven daar niet over uit zijn zal het heel moeilijk worden om te geloven dat God per definitie het goede wil voor de mens. En daar staat nog tegenover dat als je lessen te leren krijgt door tegenspoed te ervaren wordt het steeds moeilijker te geloven in het feit dat God het goede wel voor de mens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God bestaat niet. En iets dat niet bestaat heeft ook niets te willen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij leven in een wetenschappelijke wereld, er bestaat geen wetenschappelijk bewijs dat de beste man wel of niet bestaat, daarom is het dus logisch dat mensen er niet in geloven.

En hij dus niet bestaat voor veel mensen, daarom kunnen ze ook niet bevatten wat goed wel of niet wil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als wij inderdaad de god konden zien was het een stuk makkelijker geweest. de mens wil tegenwoordig toch bewijs zien.

Tegenwoordig denk ik dat de mensen veel realistischer denken en alleen dingen geloven die ze kunnen zien, horen, voelen of ruiken.
(bewijs voor is)

En er is net zoveel bewijs dat de evolutie theorie bestaat als de theorie dat er een god bestaat. waarom dan geloven dat het zo is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan best zijn dat God het beste met mensen voor heeft, ik geloof alleen niet dat hij bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het iets dat niet bestaat ook geen eigen wil kan hebben
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat helpt het om wel in god te geloven? Elke dag bidden helpt echt niets hoor... behalve dat je weer een paar minuten van je dag hebt verspilt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel je het volgende voor:
De mensen maken elkaar af met atoombommen en kernwapens. God grijpt in en verbiedt ze. Dan maken de mensen elkaar af met vuurwapens. God grijpt in en verbied het. Dan pakken de mensen elkaar met steekwapens of de blote vuist. God grijpt in en verbied het. Dan gaan de mensen elkaar verrot schelden en innerlijk pijn doen. God grijpt in en verbiedt de mensen nog langer te praten. De mensen kunnen nu alleen maar elkaar dodelijke blikken toewerpen en elkaar zonder actie haten.
wees eerlijk...Het kwaad zit m niet in God of de wereld maar in ons.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kijk om je heen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat hij het Flying Spaghetti Monster, de Ware Almachtige Weldoener van deze wereld, de hele tijd tegenwerkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. geloven heeft sowieso geen zin
2. God wil helemaal niks, God is....
3. het zijn de mensen die willen en ze denken zelfs dat ze een vrije wil hebben....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geen idee waarom god, wie is dat eigenlijk?, het goede voor de mens wil, misschien is het gewoon een aardige onbegrepen man, geen idee, ik zou zeggen, vraag het eens aan hem als je hem tegenkomt bij de supermarkt.

Ik heb het ff aan het vliegend spaggettimonster gevraagd, hij zegt dat je in het telefoonboek moet kijken wat zijn nr is en dan moet je hem ff bellen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Áls je in God gelooft, geloof je ook in het duale van goed versus kwaad. En als je in God wil blijven geloven, moet je geloven dat hij voor het goede staat. Als je daaraan twijfelt of gaat twijfelen, twijfel je eigenlijk aan het bestaan van God. Wat mag natuurlijk.

Als je niet in God gelooft, is er helemaal geen spraken van een God die het goede voor de mens wil.

Dus, geloof jij onwankelbaar en zonder twijfel in God?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de MENS er zo'n teringzooi van maakt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geloof, je moet het maar geloven...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hiervoor moet je wel in God geloven. Persoonlijk geloof ik niet in God. Ieder mens creëert voor een groot deel zijn eigen leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Het goede' is een menselijke projectie van een een op zichzelf (voor het universum) neutrale gebeurtenis. Goed en kwaad bestaan niet buiten de mens. En is altijd 'ten opzichte van' iets menselijks.
Dat betekent dus dat als God 'het goede' zou willen, hij eigenlijk menselijk zou zijn. Wat op zichzelf wel fijn is, want mensen bestaan:) Wat een lastige discussie zou be-eindigen.
Maar dat zal wel ijdele hoop zijn:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er zoveel kwaad is in de wereld en dat terwijl God almachtig zou zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou naïef zijn iets te geloven dat niet te bewijzen is. Ten eerste weten we niet of er een God bestaat, dus als dat bewezen is kan deze vraag gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hiervoor moet je volgens mij wel in God geloven, als je niet in God gelooft kunj e ook niet geloven dat hij het 'goede' voor de mens wil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de bijbel heeft God de mens naar zijn evenbeeld geschapen. Als dat zo is en God dus op zijn beurt wel wat op de mens moet lijken, dan heeft God een aantal vervelende eigenschappen.
Heeft God wel het beste met ons voor, maar is hij zoals veel mensen te lui om er wat aan te doen bij voorbeeld?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Volgens de bijbel heeft God....". Dat klinkt als een mooi en rotsvast uitgangspunt. Maar als alle verhalen in de bijbel nou eens door _mensen_ is opgeschreven? Een neergelegde ervaring van wijze mensen over honderden of duizenden jaren heen. Is zeer indrukwekkend en zeker te eren, maar wel een projectie van ons als mens!
En die schrijvers hadden zeker het beste voor met hun volk. En wij maken er, zo veel later, van wat we willen, soms tot in het absurde.
Omdat god onderdeel is van de mens en uit de praktijk blijkt dat de mens niet altijd het goede wil met zijn medemens.