De goudvis is aan zijn naam gekomen doordat men vroeger de goudvis met goud betaalde!
De goudvissen kwamen uit China en niet zoals soms wordt aangenomen, uit Japan. Daar zijn ze pas in 1502 vanuit China geïmporteerd. Omdat zowel Chinezen als Japanners een grote vaardigheid ontwikkelden in het kweken van goudvissen, ontstonden weldra vormen, die nu nog gedeeltelijk aan het ene of aan het andere land worden toegeschreven.

Lees onderstaande link eens:

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ietwat voor de hand liggend, maar dat is gewoon vanwege zijn kleur: "De kleur van de oorspronkelijke goudvis was echt goudachtig."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik was nog een klein ventje .Helemaal gek van het water.In iedere plas of sloot was er wel wat te zien . Het dreef, zwom of kroop , het maakte niet uit als het maar bewoog . Met een schepnetje en een jampot was ik altijd op pad . Steekelbaarsjes ,salamanders ,kikkervisjes ,geelgerande waterkevers ,bootsmannetjes ,kleine zeeltjes enz. enz . Het leven was een groot avontuur . Het gebeurde op een woensdagmiddag.Er zat wat in de lucht .Voor het eerst met mijn nieuwe schepnet was ik op pad . De steel was een stuk langer dan mijn oude netje . De sloot leek wel een golfslagbad zo was ik aan het scheppen . Maar mijn emmertje was nog leeg . Toen gebeurde het .Er bewoog wat in mijn netje . Tussen al die waterplanten sprong een kikker weg . Wat een teleurstelling ik dacht een vis te hebben . Bijna wilden ik weer scheppen toen ik iets zag glinsteren .Er zat nog iets in! Toen zag ik de mooiste vis van de hele wereld! Hij fonkelde in het zonlicht . Hij had de kleur van de nieuwe ring van mijn tante. Maar dan nog veel ,veel mooier .Hij leek wel van goud!!!Thuisgekomen zij mijn vader ach jho ,dat is een gewone goudvis ,daar heb je niets aan . Maar voor mij bleef het een gouden goudvis! Zo kwam de goudvis aan zijn naam .Maar dan wel een paar honderd jaar geleden .Voor mij noch steeds de mooiste vis van de wereld .Jaren later ben ik een vijvercentrum begonnen en dat is wel echt waar .