Een van de vragen waar historici nog steeds niet uit zijn.
Het hangt grotendeels af van wat je erger vindt; het aantal doden, de ideologie, het aantal mensen dat geleden heeft onder het regime, enz. Voor iedereen een individuele keuze dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn meer mensen vermoord door of vanwege de staat onder Stalin dan onder Hitler.

Hitler heeft in Nederland ondanks een hoop gezeik ook nog wat kleine positieve dingen gebracht. Zo hebben we een paar prachtige parken, monumenten en musea dankzij WOII. Ook heeft hij ons Rijkswegennet een beetje verbeterd.
Voor Nederland was Hitler beter dan Stalin. Voor de hele wereld? Ik denk dat je liever geen van twee als staatshoofd hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In aantal doden staat volgens mij Stalin bovenaan..hierin moet wel meegenomen worden dat onder zijn regime oorlog is gevoerd tegen Duitsland. Alleen door slechte tactiek zijn er vele male meer russische slachtoffers gevallen dan aan de Duitse kant.
Verder zijn er miljoenen mensen verdwenen of opgeruimd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nummeriek gezien? Stalin heeft meer doden op zijn geweten dan Hitler
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet welke criteria je aan 'erg' wil hangen? Als ik denk aan de talloze slachtoffers als individuen, zijn Hitler en Stalin elk ieder even erg, vanuit het individuele slachtoffer bekeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het aantal doden als criteria neemt dan zou God de ergste moeten zijn, talloze doden volgens de bijbel plus diegene die gesneuveld zijn "in de naam van".

Puur gekeken naar de genoemde drie denk ik dat het aantal doden zo belachelijk veel is, dat een onderscheid tussen hen niet meer te maken is. Allemaal even erg zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind de vraag iets te eng (krap) gesteld. Waarom kiezen tussen die opties van specifieke staatshoofden? Er zijn altijd staatshoofden die het ideologische stokje overnemen van een voorganger (in hetzelfde land of elders in de wereld). Zo ben ik er van overtuigd geraakt dat bijvoorbeeld de communistische en kapitalistische ideologieën in de afgelopen generaties vele malen meer slachtoffers hebben gemaakt dat slechts één staatshoofd. Zo kan je ook een argument maken hoeveel slachtoffers religieuze oorlogen hebben gemaakt. Hoeveel slachtoffers van hongersnoden er zijn geweest door de behandeling van bijv. Afrika door het westen in post-koloniale tijd. Hoe Amerika "invloed uitoefent" op Zuid Amerika om te voorkomen dat dat deel van het continent geen serieuze tegenstander of invloedrijk machtsblok wordt. Laten we leren van wat Stalin, Mao, Hitler, Bush, de Paus, breznjev, Nixon, Thatcher, Pol Pot, en noem ze allemaal maar op, in het verleden hebben uitgehaald. En vooral iets doen met die kennis om de bovengenoemde zaken die op dit moment spelen te veranderen. Elke dag sterven er namelijk nog honderden mensen aan de gevolgen hiervan.