Hoe komen er kleurige kringen op het asfalt.

Ik kijk nu uit het raam en het is net droog. Op een paar plekken in de straat zie ik kringen in een beetje regenboogkleuren. Het zal wel optisch zijn maar waardoor komt dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
4.6K

Het beste antwoord

Het zijn inderdaad olievlekken, gezien olie op water drijft, en water sneller wegvloeit na de regen (of verdampt) blijft de olie nog even liggen. Met de zon erop Geeft dit een mooi kleureffect!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat is olie wat op het asfalt ligt, als het een paar dagen droog is geweest en daarna regen zie je het vaak goed
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weggelekte olie/brandstof op het wegdek. En vooral nieuw asfalt zelf en asfalt op zich zit ook al veel ruwe olie in verwerkt.

Olie bestaat niet uit één soort stof, maar uit een heleboel soortgelijke stoffen. Die hebben allemaal een andere brekingsindex van licht etc. Daarom zie je meerdere kleuren als er zon op schijnt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En als het dan een tijd niet geregend heeft trekt die olie in het asfalt. Als het bijvoorbeeld 3 dagen heel hard regent spoelt veel olie de goot in, waardoor de olievlekken minder worden. Daarom is het ook gevaarlijk motorrijden als het lang niet geregend heeft en er dan in een keer een bui valt.