Word je beledigd of laat je je beledigen?

Het is makkelijk om iemand te beledigen. Je beledigd voelen ook, maar laten mensen zich niet te makkelijk beledigen?

Niet zozeer om te weten hoe het bij jullie zit [je mag het vermelden, daar niet van] maar meer omdat ik het gevoel heb dat sommige mensen zich soms te makkelijk in een slachtofferrol plaatsen en wil weten wat jullie kijk hier op is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (8)

Dat ligt helemaal aan je zelfvertrouwen denk ik...
als je alles naar je toe trekt, voel je je sneller beldigd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tenen groeien met de dag in dit land de laatste jaren lijkt het soms wel. Mensen voelen zich bij het minste of geringste op de spreekwoordelijke p*k getrapt en schromen niet dit met toenemende kracht wereldkundig te maken.

Het heeft er met de regelmaat van de klok zelfs alle schijn van dat hele bevolkingsgroepen in Nederland op zoek gaan naar eventueel kwetsende geluiden om zich maar tot slachtoffer te kunnen kronen. En niet zelden vinden ze dan nog gehoor ook bij die en geen.

Ziekmakende vormen begint een en ander aan te nemen wat mij betreft. Of er een vette bonus staat op je zielig voelen (wat natuurlijk vaak nog waar is ook!).

Maar ondanks dat het waarschijnlijk al helder genoeg was toch nog maar een direct antwoord op je vraag: mensen voelen zich mijns inziens te snel en te makkelijk beledigd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mee eens. Persoonlijk denk ik dat heel veel mensen zich in deze maatschappij te goed voelen. "Ik heb een hoge baan, waarom zou ik iets uit doen op iemand die mij aanspreekt omdat ik een blikje op de grond gooi...". Een beetje in die trend. Denk ook dat het heeft te maken met respect naar anderen. Wanneer voel je je beledigd?, als iemand je aanspreekt op een actie die een ander niet vind kunnen. Je gaat in de verdediging en voor je het weet is het "slaande" ruzie. Gewoon iemand de nek toekeren en weglopen is er blijkbaar niet meer bij.

Die reclame van een kort lontje hebben (van postbus 51?) vind ik een heel goed voorbeeld hoe het er tegenwoordig aan toe gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe kan je niemand beledigen, pas op het moment dat iemand zich beledigd voelt, heb je iemand echt beledigd. Voorbeeld: je komt op straat een klein jongetje tegen en die zegt tegen je , ik vind je een stomme vent! Je loopt verder, lacht even om dat joch, en bent het vergeten. Een dag later zegt je baas het zelfde tegen je. Er komt al rook uit je oren voordat hij is uitgepraat. In een overvol cafee, na de nodige pilsjes, zit er iemand aan je vrouw te rommelen en zegt ook nog tegen je : ik vind je een stomme vent! Je wordt een partij kwaad, schuim op je bek, ze moeten je vast houden anders begon je te rammen. De keuze om kwaad te worden maak je dus zelf. Al naar gelang de omstandigheden. De laatste jaren worden mensen steeds sneller kwaad en zijn om niets al beledigd, maar het blijft je eigen keus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niets aan toe te voegen!
hangt af hoe zeker je van jezelf bent.
Wanneer je voor jezelf op durft te komen dan laat je je niet beledigen in mijn ogen. Dan zeg je er wat van.

In eerste instantie word je beledigd.
daarna is het aan jou de keus of je je laat beledigen of dat je er wat van zegt. ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gezien het feit dat ieder mens een Ego heeft, wat zoveel is als het onderkennen van zichzelf, heeft ook iedereen een bepaald beeld van zichzelf. Dit beeld kan ‘aangerand’ worden. Het maakt niet uit of je Christen, atheist of Boeddhist bent, het is alleen de vraag of je het openlijk toegeeft.

Alleen wanneer je volledig los staat van je zelfbeeld, geen zelfbeeld hebt (met andere woorden cognitief incapabel bent) en/of een dusdanig groot Ego hebt dat je niet het gevoel hebt dat iemand het over jou heeft bij een belediging, kan het zijn dat iemand zich niet beledigd voelt.

Zoals je bij veel situaties (vooral in de media) ziet, is iedereen wel op een bepaalde manier ‘raakbaar’ voor belediging.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Kbelg;

Wie echt boven mij staat zal mij niet beledigen, wie onder mij staat kan mij niet beledigen. Wie mijn gelijke is beledigt met mij zichzelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niemand kan een ander beledigen... on-mo-ge-lijk...

Je laat je beledigen door de mind van je opvoerders eerst, dan laat je je beledigen door de mind van jezelf en dan ben je zo ver dat je de ander de schuld gaat geven...

Het ligt nooit of altijd aan jou, een tussenweg van soms is er niet...

dank je