Is een relatie op afstand verstandig? Lees de extra uitleg.

Ik ben 19 jaar,en heb een (gewone) vriendin van 16 ze woont drie uur reizen van mij vandaan. We hebben geen vaste relatie maar als ik een keer op bezoek kom voor een weekend is het wel echt een relatie. ze geeft zelf aan dat ze wel een relatie zou willen maar dat de afstand veelste groot is.

Dus wat is verstandig?

- Gewoon doorgaan en haar af en toe zien?
- of echt als vrienden door het leven gaan zonder enige vorm van een liefdevolle relatie?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

dit is een vraag die je op verschillende manier kan benaderen.
verstandelijk zou ik zeggen, zoek een meisje dichterbij; geen hand vol maar een land vol!
maar gevoelsmatig is het vaak niet zo makkelijk. als je echt gevoelens voor haar hebt dan wil je niet eens op zoek naar een ander!
het lijkt me dus handig om er eerst achter te komen wat je echt voor haar voelt en dit dan met haar te bespreken. ik denk namelijk dat afstand geen belemmering hoeft te zijn! je zult er alleen een manier op moeten vinden om er mee om te gaan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

3 uur reizen voor een vriendin is peanuts; ik heb een vriendin gehad in Hamburg, in Zeeland en in Thailand....een goeie relatie hoeft niet gebaseerd te zijn op hoevaak je elkaar ziet. Aan de reistijd moet het niet liggen. Maar hoe werkt het dat jullie "gewone" vriendschap hebben doordeweeks, maar vriend/vriendin zijn in het weekend? Ga met haar eens aan tafel en bespreek wat jullie beiden willen, er zijn genoeg relaties die goed stand houden die een langere reistijd nodig hebben om elkaar te zien...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zij de afstand te groot vind kan betekenen dat jij niet zoveel voor haar betekent als zij voor jou, maar het kan ook dat ze nog niet aan een vaste relatie toe is. En misschien komt dat nog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voordat ik gings samenwonen was mijn relatie ook een lange afstandsrelatie. Kijk gewoon goed naar je gevoel..als je echt verliefd bent maakt afstand gevoelsmatig helemaal niet uit. Ik deed er alles aan om daar te zijn waar mijn partner was en vice versa ook al kosten dat uren reizen. Soms reisden we vele uren langer dan de tijd dat we samen zouden zijn maar dat voelde gewoon helemaal oke. Nu zijn we al 6 jaar samen wonen we samen en zijn getrouwd dus het kan zeker werken!
Je moet bij jezelf nagaan hoe je je voelt als je niet bij haar in de buurt bent en ben je constant in je hoofd bezig met hoe kan ik en wanneer kan ik weer bij haar zijn dan is de relatiepoging zeker de moeite waard. Als het alleen een seksuele aantrekkingskracht is dan is het inderdaad geen hand maar een land vol.

Hoe dan ook het is een gevoelsmatig iets wat voor een buitenstaander moeilijk te beoordelen is en waarin je zelf keuzes moet maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het idee dat je jezelf onnodig voor een keuze stelt tussen een relatie met of zonder liefde. Geniet gewoon van de tijd die je met elkaar doorbrengt en laat de rest gebeuren of niet. Go with the flow!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je 19 en 16 bent, ben je relatietechnisch nog piepjong! De meeste mensen van die leeftijd (zeker bij 16) weten nog niet goed wat ze willen, en dat hoeft ook niet. Dan heb je een paar relaties dat uiteindelijk niks wordt, en tegen de tijd dat je 25 bent heb je er een mooie portie levenservaring van.

Maar jij moet zelf kiezen, met in je achterhoofd dat de 3 jaar leeftijdsverschil wel eens een grotere kloof kan zijn dan de afstand.

Een ander iets: wat is afstand. Mijn vrouw kwam van 1800 kilometer verderop. Alleen was ik wel 10 jaar ouder dan jullie ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uit onderzoek blijkt dat 95% van de mensen trouwt met iemand in een straal 50KM om hun woonplaats. kortom, drie uur reizen is verder en de kans dat het werkt als je 19bent is dus minimaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja logisch dat 95% een relatie vind in zijn eigen omgeving daar ga je uit en vind je sociale leven plaats. Maar iemand (meerdere) moet(en) die 5% zijn toch? En wanneer is een relatie geslaagd? als ie je hele leven duurt. Ik denk dat het de ervaring is die je op doet in een bepaalde tijd samen en als balans over het algemeen naar de positieve kant heeft doorgeslagen in de relatie dan maakt het niet uit hoelang die heeft geduurd de tijd eraan besteed is in iedergeval goed geweest en dat is waardevol. Je gaat in eerste instantie in een relatie uit van succes voor de rest van je leven je bent namelijk helemaal in de wolken iemand anders is er niet en dat is niet leeftijdsgebonden en met die misschien naive inslag moeten jongeren maar ook ouderen altijd in relatie ingaan want dat maakt de liefde juist zo mooi.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn vriend woont in Turkije en ik in Nederland.. afstand is niet belangrijk als je van elkaar houd