Waarom blijven mensen te lang hangen in een relatie die niet werkt?

Ik hoor het in mijn omgeving de laatste tijd erg vaak.
Vriendin van me haar ouders gingen scheiden na 31 jaar samen zijn.
Deze man was altijd al best op zich zelf en erg druk en ondeugend. Als zij voor de kinderen moest zorgen was hij uit.. . Laatste tijd was hij vaak bij zijn andere kind wie die had met een andere vrouw. Daar bleef die dan bij omdat het tijdelijk niet goed ging tussen hem en zijn toenmalige vrouw. Nu is het over en na 3 maanden had deze man alweer een ander. Zijn ex-vrouw vertelde.. ik had altijd de hoop dat het goed zou komen elke keer weer.. . Nu werd zij ziek en verliet hij haar nadat ze gerevalideerd was. Zijn excuus.." Ze is teveel veranderd" Terwijl dit niet het geval was.. ze werd alleen voorzichtiger.

Waarom blijven mensen zolang in iets verkeerds hangen wat niet werkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (10)

tegen beter weten in dat het goed komt.
Voor de kids bij elkaar blijven.
of jezelf niet laten kennen tegenover de buitenwacht.

In princiepe allemaal foute argumenten, maar worden wel gebruikt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
angst voor het onbekende.
met het verbreken van een relatie verandert er veel in je leven, buiten dat je de relatie niet meer hebt.
vrienden haken af, vaak moet je andere woonruimte gaan zoeken, je leven komt op z'n kop te staan.
het lijkt of er alleen verlies in het verschiet ligt.
dan is het wel zo veilig en vertrouwd om in je relatie te blijven zitten, ook al is die niet helemaal wat je je ervan voorgesteld had.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord Rieneke en precies in de roos! Plusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord +1
Angst om alleen te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat een van de belangrijkste redenen is +1
Tsja, als je 31 jaar bij elkaar bent dan kan ik me voorstellen dat je niet bij de eerste beste tegenslag weg gaat. Zeker als de één even in een dip zit, zoals bijvoorbeeld ziekte, voelt het niet goed om diegene in de steek te laten. Daarnaast is de zekerheid van een relatie erg prettig en is het voor veel mensen een enorme omslag om na zo'n lange periode weer op jezelf aangewezen te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk daar snap ik dan ook weer niets van... Hoe kan dat nu toch zijn en ik zie het overal om me heen... Rare mensen die partners hebben, waarbij het niet stroomt...

Het zou angst voor het onbekende kunnen zijn... Maar nogmaals ik snap er geen f*ck van inderdaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak snappen mensen niet dat van iemand houden niet hoeft te betekenen dat ze ongelukkig worden van hun relatie met die persoon.

En het ter sprake brengen van je ongeluk kan best moeilijk zijn. Volgens mij doen heel veel mensen alsof ze heel gelukkig zijn in hun relatie, zowel naar hun partner als tegenover vrienden en familie. Ik denk dat veel mensen zo'n relatie niet kunnen beeindigen zonder hele concrete reden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zijn de redenen en de oorzaken waarom we maar niet beseffen, of willen beseffen, dat de relatie echt op is? Waarom blijven we hangen in een slechte relatie? Waarom durven we maar niet tegen onze partner te zeggen dat we de relatie willen verbreken? Dat het over en uit is met ons huwelijk?

■Je voelt je schuldig,
■Je denkt nog altijd van de ander te houden,
■Je bent bang voor de te verwachten problemen met je partner na de scheiding,
■Je bent bang voor je vrijheid,
■Je bent bang er alleen voor te komen te staan,
■Je bent bang om je relatie op te geven,
■Je bent bang om je gevoelens over je relatie te doorgronden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna altijd uit medelijden met de ander....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het valt niet mee om naar jezelf toe eerlijk te zijn.
Dan moet je dus echt zelf beslissen, het gaat niet, ik ben ongelukkig. En dan...

De confrontatie aangaan met alle gevolgen van dien. Je moet ergens doorheen, alles wordt anders en nieuw.
Een eigen leven opbouwen. Je moet toch lef hebben.

Gewoon doordobberen en er elke dag weer wat van proberen te maken... Veel mensen zullen dit toch wel verkiezen, zeker als je al lang gewend ben zo te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen geld en geen huisvesting zijn de redenen om niet weg te gaan.