Is het goed dat je, je partner als beste vriend ziet en meer?

Is het juist goed als je, je partner als een beste vriend/vriendin ziet en als meer.
Met meer bedoel ik.. de persoon van wie je houd op wie je gek bent.. en verliefd op ben geworden.

Ik kan mijn vriend namelijk heel goed soms alleen zien als een goede vriend, in sommige momenten beide en in andere momenten alleen het verliefde wat ik zie van die persoon.
Is dat goed dat je die dingen sterk van elkaar kan onderscheiden of is het juist van belang dat je het allemaal iedere keer kan zien en voelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben jij een nieuw soort gebruiker, jij komt alleen maar vragen stellen, en geen enkel antwoord geven, doet eigenlijk niet aan het spel mee... Krijgt geen enkel punt erbij en als je te weinig punten hebt om een vraag te stellen, geef je een best antwoord weg en dan kun je verder een vraag stellen... Ik vind het geweldig wat je doet, je vragen zijn heel interessant en fris, maar ik baal er ook van dat je niet meedoet zoals alle anderen doen... En dat je tussen de 0 en de 5 punten blijft hangen... Trek je niets van deze opmerking aan, ik moest ´t alleen effe kwijt... Doei Theebeker...

Antwoorden (7)

Dat maakt eigenlijk geen verschil.
Zolang je met elkaar door 1 deur kunt, en interesses en wensen met elkaar kunt delen, zal het altijd wel goed gaan.
Dit neemt niet weg dat het altijd maar een vereiste is.

Misschien moet je jezelf afvragen waarom je zou willen dat dit verschil zou duidelijk zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het zeker goed om je partner tevens als je beste vriend(in) te zien; misschien wel een van de belangrijkste punten om een goede relatie in stand te houden.

Je vriend is er immers niet enkel voor de lust, de verliefdheid (dat na een tijdje sowieso al wegebt), voor het knuffelen en voor de romantische momenten.
Op die manier zou je na maximaal een paar jaar gauw uitgekeken zijn.

Je vriend is er ook als maatje; als degene waar je alles aan kwijt kunt wat je zelfs aan je gewone vrienden niet kwijt kunt. Je diepste geheimen en gedachten; iemand waarmee je samen door het leven gaat; zijn problemen zijn jouw problemen en andersom.
Je bent niet meer alleen; je bent samen en je staat er samen voor. Naast alle verliefdheid en vriend/vriendin-dingen is het belangrijk om genoeg momenten te hebben om als goede vrienden met elkaar om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vriendschap staat veel hoger in nivo van bewustzijn dan partner... Wist je dat? Als partner verwacht je veel van die ander, je claimt die, je wil die veranderen, je wil aandacht van die ander, je trekt en duwt wel eens... Dat doen partners naar elkaar toe... Vrienden doen dat niet of minder... Want als vrienden bij elkaar zijn, dan willen ze beiden bij elkaar zijn, partners lopen nu eenmaal in je omgeving rond...

Dus vriendschap staat op een veel hoger peil dan partner... Je kun t je partner wel als vriend zien, maar dat moet jij niet alleen zien, maar die andere ook en beiden niet alleen zien, maar er ook naar handelen... Het samenzijn van partners mag nooit een vanzelfsprekendheid worden... Doet het dat wel, dan is de jus er af... En dus lager in nivo van bewustzijn...

Ik kan van dat wat je vraagt niet opmaken of je vriend een VRIEND is in die zin die ik hierboven beschrijf... Dus helaas dat kan ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte relatie bevat alle componenten die jij noemt. Ze zijn allemaal aanwezig.

Het is goed dat jij die componenten kunt onderscheiden. Dat je kunt zien dat soms de ene component wat sterker is, en soms de andere. En dat ze uiteindelijk allemaal aanwezig zijn.

Dat geeft aan dat je observeert, dat je buiten jezelf kunt treden wanneer je naar de wereld kijkt. Het geeft aan dat je zelfs, zeg maar, van buitenaf naar jezelf kunt kijken. Er zijn niet veel mensen die dat kunnen.

Dus: al die aspecten die jij ziet, die zijn er ook. Het is goed dat je de aspecten ziet, en het is goed dat je ziet dat die aspecten tegelijk een eenheid vormen.

Het enige waar ik me bij jou een beetje zorgen over maak: kan het zijn dat je je teveel zorgen maakt?

Ik bedoel: jij ziet de dingen op een bepaalde manier. Daar is niets mis mee, dat heb ik hier uitgelegd, het is zelfs heel positief dat je dat überhaupt kúnt zien. Maar: al zou het niet perfect zijn dat jij het op die manier ziet - moet je dan persé perfect zijn? Je zult vast wel foutjes hebben, net als iedereen. Is het zinvol je daar zorgen over te maken, erover te piekeren? Nee toch?

Je bent zoals je bent. Je hebt goede kanten, zoals deze die je hier noemt. Je hebt vast ook negatieve kanten.

Nou én?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk waar.. je heb gelijk. Soms maak ik me teveel zorgen, ik ben best een perfectionist.. alles moet zo goed mogelijk zijn zodat ik me geen zorgen hoef te maken.
Dat is het probleem dat ik heb en wat mij maakt dat ook ik niet perfect ben.
ik had dat ook met mijn ex,en in bepaalde gevallen zag ik m echt als partner en in sommige gevallen meer als maatje dat lag aan de situatie,gingen we bijvoorbeeld lekker romantisch uit eten dan was hij op dat moment echt mn partner maar zaten we lekker te ouwehoeren dan was het meer mijn maatje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verliefdheid is het plakmiddel van de jeugd.
Na enige tijd gaat dat over in een veel waardevollere relatie, die vriendschap heet. Of de relatie gaat uit.

Verliefdheid maakt blind en is ook een beetje egoistisch, en wordt misschien wel voornamelijk gedragen door lust. Met dat laatste is overigens niets mis, geniet ervan, maar bedenk wel, dat dat slechts een korte termijn basis kan zijn.

Vriendschap staat werkelijke offers toe, verliefdheid is pathetisch, maar niet te versmaden, maar dat is aardbeienijs ook niet.

Je moet alleen zorgen dat de relatie waardevol voor je blijft. Verder mag je het allemaal zelf invullen en je eigen rollenspel bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat je elkaar vertrouwd vertel je elkaar dingen die je anderen niet zo zou vertellen. Waardoor je een hechtere band met iemand hebt.

Dit is ook te vergelijken met een goeie vriendschap met een vriend of vriendin. Alleen ga je met je eigen vriend NET even wat verder. En ben je daar ook intiem mee.

Ik zou geen relatie kunnen hebben waar er geen of weinig vertrouwen zou zijn.