Hoe krijgen we de passie terug?

In een jaar hebben we samen best veel mee gemaakt. Één van ons verhuisde (niet ver), begon voor school allebei een hectisch jaar en één van ons raakte door dit gedoe nogal in de war. Ging allerlei rare dingen denken die niet aan de orde waren en ook niet aan de orde komen. Hierdoor hebben we een jaar lang weinig passie met elkaar gehad. We waren er voor elkaar , luisterde, steunde elkaar waar het nodig was. De passie bleef weg omdat één van ons het te druk had met zich te concentreren met wat diegene allemaal niet wilde wat ging gebeuren. ( dan heb ik het over dingen die echt nergens over gaan) Dit was voor diegene een uitweg om niet stil te staan bij de huidige situatie. De andere partner vond dit niet erg en steunde diegene in alles.
Nu is alles rustig en trekt alles weer lekker bij.

Kunnen wij die heerlijke passie weer terug krijgen en al die onzin dingen zo vergeten en aan de kant zetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (9)

Ga voor al eerst een goed gesprek aan,praat het uit en verwerk dat met elkaar.Bouw het vooral weer rustig op.
Als alles is uitgepraat kan je ook dingen herhalen van toen het nog goed ging.Weet je nog toen.....
dan komen de zelfde gevoelens mischien weer terug en word het mischien weer als van ouds!!!

Suc 6 ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even afgezien van jullie persoonlijke situatie... Kun je passie terugkrijgen in een relatie, nadat die een tijd is weggeweest? Ik heb persoonlijk meegemaakt dat het kan, al is het wel een kwestie van er allebei weer klaar voor zijn en ook met elkaar verder willen.

Je zegt dat alles nu weer lekker bijtrekt. Dat is mooi. Als jullie nog gelukkig zijn met elkaar en blij zijn dat jullie er samen doorheen komen, dan is dat prachtig. Het begin is er dan! De passie komt daarmee niet "zomaar" terug, je moet het zelf weer opstarten.

Dat opstarten kan in sommige gevallen zo makkelijk zijn als zelf eens met je neus onder de dekens verdwijnen. Als de ander het accepteert, er klaar voor is, dan kun je zo weer terugkomen bij wat er was. Kwestie van weer doen. En daar kun jij zelf het startschot voor geven.

Als er bij één van twee echter een blokkade is ("ik voel het niet", "ik wil het niet", "ik ben er niet klaar voor"), dan is het andere koek. Ook dan kan het een kwestie zijn van weer proberen, maar soms is er meer nodig dan dat. Samen praten, wellicht met een derde erbij kan dan uitkomst bieden.

En soms komt de passie niet terug. Is er zoveel gebeurd dat je uit elkaar gegroeid bent. Als jullie nog dicht bij elkaar staan en open naar elkaar zijn, dan denk ik niet dat je daar van uit moet gaan.

Geef het even de tijd, maar niet te lang. Neem zelf het initiatief als je daar een moment voor ziet. Jullie lijven weten heus nog wel hoe het moet. Als er niks meer in de weg zit, dan is het enkel nog een kwestie van aanslingeren.
Succes met z'n tweetjes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit een onduidelijk verhaal. Ik ga ervan uit dat het gaat over twee liefdespartners, en dat jij er eentje van bent.
Jullie hebben een heftige tijd achter de rug en heftige tijden veranderen mensen. Vooral als je ieder je eigen moeilijke dingen meemaakt en eigenlijk ieder even je eigen leven leidt. Dat maakt dat je een beetje (of veel) uit elkaar groeit. Maar jullie zijn blijkbaar nog bij elkaar en willen samen verder.
Probeer met elkaar te praten over wat er in het laatste jaar gebeurd is. Probeer echt te luisteren naar elkaar, te begrijpen wat de ander heeft doorgemaakt en hoe zijn/haar oplossing heeft geholpen om erdoor heen te komen.
Probeer niet iets te vinden dat er (even) niet is, maar ga vanaf dit punt verder. Doe samen weer dingen, die je beide blij maken en blijf daarnaast praten, zodat je elkaar beter leert kennen (de nieuwe versies van jullie).
Als het zo heeft moeten zijn, dan komt hierdoor de passie vanzelf weer terug. Maar nogmaals: jaag er niet achteraan, want dat is gedoemt te mislukken. Geef het tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed antwoord, +1. Uit eerdere vragen van Theebeker maak ik op dat zij (?) degene was die zich allerlei dingen in haar hoofd haalde. Met die achtergrondkennis is de vraag beter te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal cryofiel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik één ding vragen.. waarom groei je uit elkaar of een beetje als één van de twee er niet helemaal is in de relatie? Zolang je bij elkaar hoort groei je niet uit elkaar, tenzij je niet bij elkaar past dan is het een ander verhaal. Maar zolang beide goed bij elkaar passen is het toch niet door zoiets beide uit elkaar groeien ? =s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijven communiceren is het allerbelangrijkste en voorkomt misverstanden.Ook vragen die je liever niet zou willen stellen toch bespeekbaar maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@theebeker: het is wat taurus zegt. Het is zo belangrijk dat je in gesprek blijft, om op één lijn te blijven. Of je bij elkaar past of niet heeft daar niets mee te maken. Als je stopt met praten en alleen nog maar denkt dat je weet wat de ander wil en denkt, dan gaat het mis.
Praat over alles, vraag alles, ook wat je liever niet wilt weten en antwoord altijd eerlijk. Op die manier ontstaan er de minste misverstanden en wrijvingen.
Hoe raar het ook is waar je mee bezig bent, als je je partner uitsluit kan hij geen deel van jouw belevingswereld uitmaken en daardoor geen deel van je werkelijke wereld ook, want die twee zijn verbonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja, helemaal gelijk en mooi verwoord.
@Taurus, comminucatie is idd belangrijkste, zonder communicatie is relaties gedoemd tot mislukken. Zelfs als je voorbestemd bent voor elkaar.
In toevoeging op het werkelijk uitstekende antwoord van suus (waarvoor +1):

Vraag je ook af wat realistisch is. In elke relatie zal de passie van het begin vervlakken. Dat is normaal, en helemaal niet erg.

In een goede relatie komt er zoveel meer diepte voor terug, dat dat het verlies van de aanvankelijke passie meer dan goedmaakt.
14 jaar geleden
Onderneem samen spannende dingen, ga bijvoorbeeld eens naar een erotische shop of beurs, of ga samen eens een pikante film bekijken, wellicht prikkelt jullie dat om samen weer op ontdekkingsreis te gaan, en de passie te hervinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een heleboel meemaken en verlies je andere dingen uit het oog.

Alles jullie er samen weer voor 100% tegenaan gaan ga je eerst samen eens praten, ervaringen, gevoel, verdriet met elkaar uitwisselen. Zodat je weet hoe de ander zich voelt en wat nog dwarszit.
Tijdens het praten kom je dan alweer tot elkaar.

Zorg dat je iedere week een moment echt tijd voor jullie alleen hebben, dus geen telefoon, bezoek of wat dan ook en vertel over de afgelopen week wat jullie bezig heeft gehouden en hoe je je er onder voelt. En maak het gezellig met een kaarsje

Raak elkaar wil heel erg veel aan en geef elkaar complimentjes, en speels een tik op billen geven, een knipoog of een spontane kus.

Doe gekke dingen en doe net alsof je elkaar in het begin hebt leren kennen. Stuur een leuke mail, sms of een briefje op de tafel dat je vanavond wordt uitgenodigd voor het eten bijv. uit je werk. Dek de tafel gezellig, kaarsje erbij. En lekker babbelen.

En passie doe gewoon eens gek ga de bossen en lekker ouderwets zoenen, en weer lekker verdrinken in een tongzoen. Dus gewoon weer spanning zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste antwoord van allemaal vind ik tot nu toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel theebeker. Wij hebben het zelf ook ervaren en de passie was weg na 14 jaar, we leefden als broer en zus. Maar zijn weer helemaal tot elkaar gekomen en alweer 20 jaar samen met nog steeds veel passie, en zijn ook erg graag bij elkaar. Maar spanning moet je blijven zoeken. Ik hoop dat het gaat lukken en jullie weer helemaal tot elkaar mogen komen.
Is de vraag: Hoe kan het zijn dat we een passie kunnen verliezen? niet interessanter...

Een passie terugkrijgen kan niet... Zie het als een persoon, als die sterft dan krijg je die nooit meer terug... Maar er kan wel een andere persoon voor in de plaats komen, wellicht.. Waar je op een andere manier weer heel gelukkig mee kunt zijn of worden...

Zie je dat personen altijd even in je leven zijn... Er is maar een vriend in feite die wat langer bij je is en dat is je lichaam... en die laat je nooit in de steek, alleen maar bij het einde van het lichaam... Maar alle anderen, buren, leraren, vrienden, ouders, kinderen, partners zijn er maar even...

Ik ga nu in op de laatste zin van je vraag... Als beiden het verleden laten voor wat het is, dan kun je een nieuwe relatie opbouwen, maar alleen als beiden het verleden loslaten...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt.
We hadden een ongelooflijk hectisch jaar achter de rug. En moesten daar beiden van herstellen.
Het is erg lastig om dan nog de passie terug te zoeken.
Je moet met elkaar praten om te herstellen, maar je wil het ook niet constant over de problemen hebben. Je wilt het samen weer leuk hebben. Na regen komt zonneschijn. Maar hoe kan de zon weer gaan schijnen, als je elke keer weer over het afgelpen jaar moet praten?

Ons is het gelukt om de passie weer terug te vinden, na ongelooflijk moeilijke tijden.
We zijn beide meer gaan complimenteren. Ook over het feit dat we zo snel wisten te herstellen. Dus wel erover blijven praten, maar dan elke keer positiever.
Wat ook heel erg heeft geholpen is samen dingen te ondernemen. Van de bank af. Tv uit. En een avondje spelletjes spelen. Lekker gaan fietsen of wandelen.
En wat vooral ook helpt is vertellen wat je zo leuk vind aan de ander.
Als je vind dat hij heerlijk zoent, zeg het dan ook gewoon. Als je kan smelten in zijn ogen, hou het niet voor je.
Deel met elkaar wat je nou eigenlijk zo leuk en mooi vind aan de ander. En de passie volgt vanzelf.
Zolang je het maar samen doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Passie die weg is komt niet terug. De eerste passie was de nieuwigheid en de onvervulde behoeftes