Hoe reageer jij op mensen in je omgeving als je zeker bent dat ze regelmatig ergens over liegen.

Ik voel me er ongemakkelijk bij en zoek ik naar woorden om die persoon te confronteren.Ik doe het vervolgens niet.Het blijft wel aan me kleven,en trek ik mijn conclusie dat die persoon regelmatig oneerlijk is.Dat ik uit de buurt moet blijven bij die persoon.Eens zakt de persoon door de mand denk ik dan.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je hebt van die mensen ,bij ons op het werk was er ook zo eentje,die krijgt dan de leugenbeker van ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahh dat is een confrontatie mmmm ik gun die persoon een bokaal!!!

Andere antwoorden (10)

Klopt dat is heel moeilijk... Je kunt een iemand zo makkelijk wegduwen en wegsturen, maar dat is dan het beëindigen van het contact met die persoon en dat wil je eigenlijk ook niet...
En je hebt het gevoel dat er iets niet klopt, waarbij je wel moet ingrijpen, wel moet zeggen dat het niet klopt... En als je niets zegt, dan leert die ander er niets van, sterker nog, die andere persoon moet er in feite op gewezen worden, want het is gedrag wat niet klopt en gaat dat dan ook ergens anders doen en hoopt er dan daar ook mee weg te komen...

Jij bent degene die dat weet dat die derde liegt, dan moet jij dat ook zeggen... Als je het helemaal bij jouzelf houdt, dan mag je dat zeggen... Maar hou het dan wel helemaal bij jezelf en zeg dan in de trant van: Ik vind dit of dat niet prettig... En dan weet ik het ook niet...

Ik mag geen gedrag dat niet klopt van een ander ondersteunen en ik mag niet de ander onnodig wegsturen... Dit is lastig om mee om te gaan en heel lastig om er goed mee om te gaan...

Ik kan je geen passend antwoord geven, ik heb hetzelfde aan de hand en ik weet het ook zelf niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan toch maar mijn eigen conclusies trekken .Houd ik me maar aan me zelf vast .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja helaas is dat het beste als je in contact wil blijven met die persoon... Het laat zien dat je heel liefhebbend bent en veel kunt verdragen van anderen... lieve vraag van je josephina... +1 daarvoor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks.
Ik probeer mee te gaan, liefst in gezelschap, op een feestje bijvoorbeeld. Of aan de eettafel als het een collega betreft.

Meegaan met het verhaal. De meeste leugens hebben namelijk een beperkte reikwijdte. Dus meegaan, en daarmee die persoon meenemen tot voorbij de reikwijdte van zijn leugen. Dan moet hij zichzelf op een gegeven moment wel vastkletsen.

Helaas zijn er maar weinig momenten waarop dit echt lukt. Die momenten waarop het me gelukt is, zijn echter wel goede herinneringen. ;-)
14 jaar geleden
ik neem z0'n persoon niet serieus, maar ga er niet tegenin.
vaak gelooft zo'n persoon z'n eigen leugens ook nog.
het is het mij niet waard om er woorden over te krijgen, dus ik mompel wat instemmends en denk er het mijne van.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja is ook beter het is zo onrechtvaardig, dat gevoel komt naar voren bij mij,vandaar dat ik wil confronteren....dat is zo lastig dat ik dat net niet doe grrrrrrrrrrrrrrr
Rieneke1
14 jaar geleden
dan is die persoon blijkbaar belangrijk voor je, en dan is het idd moeilijk om afstand te nemen.
misschien eens op een neutraal moment er over beginnen?
sterkte ermee!
Moeilijk hier op te antwoorden want ik weet niet of je deze persoon wel mag of er misschien een hekel aan hebt.
Heb je er een hekel aan dan zal je het hem ongetwijfelt al eens gezegd hebben, kan ook zijn dat je deze persoon liever niet beledigt omdat hij boven je staat en jij enigzinds afhankelijk van hem ben.
Het laatste lijkt me het meest waarschijnlijke.
Bedenk wel dat je heel zeker moet zijn dat hij liegt.
En je moet hem er dan nooit op aan spreken als er anderen bij staan, dan gaat het helemaal fout!!
Iemand die boven je staat zal wraak willen nemen om zijn status te herstellen.

Als hij eens helemaal alleen is met jou en je het zeker weet dat hij weer liegt, vraag hem dan of hij de joker heeft ingezet, die vraag zal hij niet begrijpen, dat is in jouw voordeel!

Dan zal hij vragen , hoe bedoel je?

Dan zeg jij, nou dan krijg je dubbele punten als je liegt!
Nog steeds ben jij in het voordeel.

Hij zal nu wel vragen , lieg ik dan?

Jij zegt dan, zo vaak en nu ook weer!
Het geeft niets hoor , ik weet het al een tijdje.

Nog steeds ben je in het voordeel.
Hij zal zich nu gaan verweren, voelt zich aangevallen en betrapt, wordt misschien boos.

Jij zegt, blijft onder ons hoor, zand er over.
Biedt hem een kop koffie aan en blijf vriendelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik vind dit een erg foute methode. Je gaat er helemaal van uit dat die persoon inderdaad liegt. In feite kun je dat niet weten. Best mogelijk dat het alleen maar zo lijkt, of dat die persoon de wereld net iets anders ziet, of - wat dan ook, maar geen bot liegen. Met deze benadering speel je woordspelletjes met de ander. Je manipuleert. Geef de ander een eerlijke kans. Accepteer dat *jij* misschien een verkeerd beeld hebt. Stel je niet zo arrogant op, maar wees open. Dat is veel eerlijker - en dat is toch precies wat je wilt zijn en wilt bereiken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basis van mijn antwoord is dat de vraagsteller zeker weet dat hij liegt.
En ik ook in mijn antwoord zeg, bedenk wel dat je zeker moet weten dat hij liegt.
En de vraagsteller vraagt om een aanpak. Dan hoeft de ander ook geen eerlijke kans , je neemt het nu op voor diegen die altijd liegt!
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, ik neem het niet op voor degene die liegt. Ik ga ervan uit dat iedereen, zelfs een misdadiger, een eerlijke kans moet krijgen. Dus niet meteen mag worden veroordeeld, maar eerst een kans moet krijgen zijn gedrag te verklaren. Daarom vond ik het ook verkeerd dat bij een eerdere vraag een PB openbaar werd gemaakt. Die schrijver daarvan zat waarschijnlijk fout (blijkt vooralsnog inderdaad een troll te zijn geweest), maar dat was op dat moment nog niet met zekerheid bekend. Iets vergelijkbaars geldt hier. Vraagsteller weet het zeker, maar heeft de persoon er nog niet mee durven confronteren, schrijft ze. Precies daarom verdient die persoon een eerlijke kans. Net als bij de rechtbank. Dus: confronteren ja, maar wel zo dat het een confrontatie wordt, niet bij voorbaat al een veroordeling. Veroordeling mag pas volgen nadat uit de confrontatie is gebleken dat het vermoeden van vraagsteller correct was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moeilike van deze vraag is dat je eigenlijk geen antwoord kan geven omdat je de situatie niet weet.
Is het een colega, een buurman/vrouw een kennis, familie, een baas van je?
Iedere stuatie geeft een ander antwoord.
Mag ze de persoon?
Of heeft ze er een hekel aan?
Is het fam. dan is het probleem nog ingewikkelder.
En jij en ik kunnen zeker de woorden vinden om op het juiste moment vragen te stellen.
Maar kan de vraagstelster hier dat ook?
Ze lijkt in een onderdanige positie te verkeren anders had ze het zelf al opgelost, zo blijft het alleen maar gissen.
Ik kan ook zo iemand die altijd en overal staat te liegen, tegenwoordig zeg ik het gewoon tegen hem en nu past hij zich aan, maar zoiets kan ook heel anders uitpakken en eindigen in een ruzie.
Iemand die altijd liegt heeft zelf een groot probleem.
Ergens moet hij een heel groot probleem van zich zelf zo zien te compenseren, zonder te liegen redt hij het niet.
Dat is al heel droevig op zich zelf.
Jouw aanpak voor dit probleem is prima, het mijne zou misschien ook kunnen werken, het ligt helemaal aan de situatie die wij niet kennen.
Bedankt voor je uitleg.
Stalen gezicht tonen. Politici als Balkenende liegen ook constant. Iedereen blijft hen ook gewoon aankijken.

Ik heb jullie wel eens verteld van een hoge RK geestelijke, die zijn geloofsverkondiging ook als een leuntje om bestwil beschouwde. Bovendien: de mens wil bedrogen worden, dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zijn liegers en bedriegers.

Ze doen dit om je uit je evenwicht te halen. Zodat je dus in de war bent en (zoals je al aangeeft) niet meer uit je woorden kan komen.

Ze zeggen bijvoorbeeld: dat moet je weten, want dat heb ik je gemaild.
Terwijl dit niet zo is.
Dit kan je heel gemakkelijk tegengaan door te zeggen: "laat dat mailtje dan eens zien"

Dus altijd aan hun terugvragen of ze het kunnen laten zien dat het zo is. Dit kunnen ze dus niet. Maar als je het steeds vaker doet, en elke woord van ze gaan betwijfelen, dan moeten zij opeens ook gaan opletten met wat ze zeggen.
Ze merken dus dat ze niet meer zomaar iets kunnen roepen. Maar dat het wel ergens op gebaseerd moet zijn.

Het doel wat ze in feite willen bereiken is niet meer doeltreffend. Zij zijn opeens diegene die uit hun evenwicht wordt gehaald, en niet jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag is waarom diegene liegt.. bij een vriend van me is het ook niet altijd helemaal zeker dat hij de waarheid spreekt. hij zei bijvoorbeeld een keer dat hij moest werken toen we hem uitnodigden. vervolgens kwam mijn partner hem in de stad tegen. (niet aan het werk dus) die vriend legde uit dat hij ziek was en naar huis ging.
ondertussen kennen we hem lang genoeg om te weten dat hij geen nee kan zeggen en liever een smoesje bedenkt om anderen niet teleur te stellen. we weten dat dit zo bij hem werkt en als je je daar op instelt hoef je er niet perse last van te hebben. de vraag is of hij er zelf last van heeft. wanneer dat zo is, zal hij er zelf wat aan moeten doen. heeft hij er zelf geen last van... tja dan is het ook prima! even goeie vrienden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom liegt die persoon? Misschien is hij/zij zelf bang.
Ik blijf zo iemand wel serieus nemen. De waarheid duurt het langst. Je hebt gelijk, vroeg of laat valt die persoon door de mand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik met zo'n persoon te maken krijg dan voel ik mij niet ongemakkelijk maar zorg dat hij zich ongemakkelijk gaat voelen. Ik zou gewoon laten merken dat ik zijn verhaal in twijfel trek en confronteer hem daar ook mee.
Vooral als het al vaker voor gevallen is, dan zou ik zeggen, is dat net zo geloofwaardig als die andere leugens die je verkondigd. Waarom zou ik mij ongemakkelijk moeten voelen. Meestal en zonder dat die persoon het laten merken, voelt hij zich ongemakkelijker dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt eraan waarover ze liegen,als ze liegen uit bestwil vind ik het niet zo erg en vrij onschuldig...als ze liegen omdat ze niet durven uitkomen voor de waarheid probeer ik ze wel te sturen om zo erachter te komen waarom dat is en te proberen om ze zover te krijgen om gewoon eerlijk te zijn omdat dat ook oke is....liegen ze omdat ze gewoon alles interresanter willen maken en het meer als sport zien(kan trouwens een ziekte zijn steeds liegen)dan laat ik ze lekker dan denk ik :jouw probleem dat je in een fakewereldje zit