hoe komt het dat volwassen mensen elkaar immiteren in gedrag,qua lach of uitdrukkingen.

Bij kinderen is dit normaal te noemen maar bij volwassenen??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Het gaat hier inderdaad over het psychologische fenomeen spiegelen. Meer daarover lees je in dit artikel: http://www.lichaamstaal.com/lichaamstaal.html?spiegelen.html

Dat we zo goed kunnen spiegelen heeft te maken met mirror-neuronen (die komen zo vaak bij mij naar boven, ze lijken wel geprimed ;)). Mirrorneuronen zijn neuronen die reageren op onder andere de houding en beweging van andere personen. het maakt dat we mensen goed kunnen imiteren. Dat we ons al bijvoorbeeld een beetje kunnen voorstellen hoe het is om te kunnen skiën. Je kunt je voorstellen dat dat helpt als je iets wilt leren. Als je een vervent liefhebber van schaatsen bent, dan heb je vast weleens wiegend voor de buis gezeten (die neuronen zijn niet altijd nuttig).

Niet altijd heeft spiegelen voordeel. Juist als het word doorzien door een ander, kan die het interpreteren als een teken van zwakte. Degeen die wordt gespiegeld staat in een bepaald opzicht blijkbaar boven de ander. Maar het is iets dat in het onbewuste doorwerkt als een teken van cooperatie: we zitten met elkaar op één lijn.

Als je lanbgere tijd samenwerkt, of mensen langer kent, dan ga je ook dingen overnemen. Stopwoordjes bijvoorbeeld of een bepaald gedrag. Over het doorgeven van ideeën en gewoontes gaat de memen-theorie (vgl genen). Blijkbaar hebben we er voordeel aan om het over te nemen. Het woordje of de gedraging ligt in onze groep goed en ik word erdoor geaccepteerd. Een "mem" dat veel voordeel oplevert zal veel worden gekopieerd en dus blijven bestaan, voor kortere of langere tijd. Zo zijn ook hypes als het smurfensparen te verklaren.

Zo zie je maar: we doen niks voor niks en veel van wat we onbewust doen, doen we toch omdat het goed voor ons is! Leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij volwassenen is dit ook normaal.

Mensen hebben de neiging elkaar te 'spiegelen' omdat dit sociaal contact versoepelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, kort maar duidelijk
Iedereen imiteert elkaar voortdurend, het geeft een vorm van zekerheid. Je past je aan aan de regels van een groep. Dat kan op vele manieren; gedrag, kleding, taalgebruik enzovoort. Als je veel met hip-hoppers omgaat zal je automatisch ook hip-hop taal spreken en bepaalde kledingstijl hebben. hoor je bij de grachtengrodel club, dan begroet je elkaar minder vaak met; "he swa". Om bij een groep te horen moet je je aanpassen aan het geheel, anders val je automatisch een beetje buiten de boot en wordt het erg lastig om je plek binnen de groep te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de angst om afgewezen te worden doet je van alles doen. het is een overlevingstratigie om (in bepaalde vormen) net als anderen te zijn, daarbij geeft het een veilig gevoel te meute (voor iedereen een andere meute ligt aan je sociale omgeving) te volgen. in de gabbertijd wist je dat cavello of australian een veilge keus was omdat mischien wel de halve klas dat droeg ook al waren die kleren erg duur. nu hebben we "afgesproken" dat jack en jones (wat een fractie van de prijs kost) een aanvaardbare norm is en het niet noodzakelijk is nike air max te dragen om bepaalde zelfverzekerdheid af te kopen.

maar de spelregels zijn nog steeds even hard, er worden normen gesteld buiten jou macht om waar je vaak onbewust voor zwicht. die normen gelden ook zeker in het sociale verkeer: als je janmaat destijds bewonderde moest je je daar voor schamen, wilders zegt heftigere dingen maar word wel geaacpeteert als je daar syphatieen voor heb.