Wat geeft een huwelijk voor meerwaarde aan je relatie?

Ik zei vroeger altijd dat ik graag wilde trouwen, mijn partner hecht hier geen waarde aan, het is goed zoals het is zo. Kost alleen maar geld. Ik vraag me nog steeds af waarom ik dan eigenlijk wel wil trouwen, ik wil wel maar een goed argument kan ik niet verzinnen, wat is jullie meerwaarde van een huwelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

De enige meerwaarde die ik zie is het feit dat je aan de buitenwereld met alle toeters en bellen laat weten:
Wij willen levenslang bij elkaar blijven.
Je bevestigt als het ware je relatie aan de wereld om je heen, door middel van een ceremonie.

Verdere meerwaarde voor je relatie zie ik niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ga er vanuit dat jouw vraag echt gaat over de meerwaarde binnen je relatie, dus wat het toevoegt aan de liefde tussen jou en je partner.

Op praktische zaken (je hoeft een heleboel dingen niet meer apart vast te laten leggen als je getrouwd bent) ga ik dus niet in, want dit heeft niks met je relatie te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Trouwen is een confirmatie aan elkaar dat je de relatie tot einde wilt volhouden. Niet trouwen maakt dat je het idee blijft hebben dat het vrijblijvend is. Als je het zo voorlegt dan weet je hoe je partner er echt over denkt. (Trouwen hoeft helemaal niet veel te kosten want het hoeft alleen ambtelijk vastgelegd te worden.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wilde ook niet trouwen net als je partner maar ben inmiddels al 29 jaar samen waarvan 21 getrouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha een van mijn vrienden is er weer!
Rieneke1
14 jaar geleden
hier krijg je toch een minnetje voor hoor werner.
heel wat ongetrouwde stellen zien hun relatie bepaald niet als iets vrijblijvends.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben man. Ik denk dat jonge mannen wel degelijk zo denken al zullen ze dat zeker niet toegeven aan hun vriendin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwen geeft je zeker een extra band.
De enige meerwaarde is dat je dan in staat ben om te scheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je belooft elkaar in voor en tegenspoed te steunen en te helpen. Dat kun je net zo duur maken als je zelf wilt. Ik meen dat een 'echte' bruiloft nu zo rond de 10.000 tot 15.000 euro kost. Dat is een pak geld en voor wie geef je zo'n dure bruiloft? Je kunt het ook klein en bescheiden houden en dat is natuurlijk goedkoper terwijl de belofte aan elkaar er niet minder om is.

Het kán fiscaal interesanter zijn om getrouwd te zijn. Dat zou je even na kunnen kijken op de site van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Een reden kan zijn dat je geen moeite hoeft te doen om alles vast te leggen als er iets met de wederhelft gebeurd.
- In het buitenland heb je meer rechten als je wettelijk bent getrouwd.
- In Nederland heb je verder bij alle verzekeraars recht op pensioen van de ander. Een voorbeeld bij wie een samenlevingscontract niet voldoende is: Zwitsersleven.
- Je kunt aan de buitenwereld laten zien dat je getrouwd bent
- Vanwege die ene leuke jurk die je 2 keer aantrekt (bij het passen en bij het trouwen).

Voor mij heeft trouwen overigens niet echt een meerwaarde op dit moment.
Ik wil trouwen als een bekroning op de relatie en daarbij laat ik het maximaal bij 1x. Dus trouwen zit er voorlopig voor mij nog niet in, een samenlevingscontract is op dit moment voor mij meer dan genoeg. We weten zelf dat we voor elkaar hebben gekozen en met een trouwboekje, registratie en een ring wordt dat niet sterker.

*bijlage verklaring over het pensioen van ZL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Je was me net voor "+1
Getrouwd zijn is vooral makkelijker als je kinderen wilt. Wat denk je dat een notaris kost om een samenwoon-contract op te laten maken ? Dit is het minste wat je moet hebben in het geval de partner overlijdt, of als je uit elkaar gaat. Krijg je kinderen, dan moet je ze officieel aannemen, als je de ouder wilt zijn. Dan zijn er nog dingen als nabestaanden regeling en partnerpensioen enz. Als je besluit samen zowiezo samen te blijven en met elkaar verder te willen gaan, is trouwen het makkelijkst. Alles is aut.geregeld en je kunt een bruiloft zo duur maken als je zelf wilt. Op veel gemeentehuizen is er een dag dat je gratis trouwen kunt. Als je dan een gezellige avond er tegenaan gooit met goede vrienden en familie, kan de dag toch niet meer stuk!
amc
14 jaar geleden
ik sluit me helemaal bij amc aan! daarbij vind ik het een meerwaarde dat je elkaars naam over kan nemen. mijn vriend en ik willen graag kinderen en voor mij kenmerkt een familie zich door dezelfde achternaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meerwaarde van het huwelijk heeft m.i. alleen met practische zaken te maken,zoals(pijnlijk) een scheiding,overlijden van 1 van de partners i.v.m de erfenis.
Qua gevoelswaarde voegt het volgens mij niets teo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwen heeft voor mij ook geen meerwaarde omdat het ook zo goed is voor mij.

Vroeger wilde ik trouwen uit een stuk zekerheid in de relatie en werd het in mijn opvoeding vaak genoemd dat trouwen een soort van zegen was pfffffGeldt dat ook niet voor jou??Uiteindelijk ben ik na 5 jaar gescheiden.
Ik ben er nu anders over gaan denken.
Nu heb ik alweer 8 jaar een nieuwe relatie en een samenlevings contract en voegt trouwen niks meer toe.Een ring hebben we elkaar ook gegeven,uit liefde,en dat is voor mij het belangrijkst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik zie het niet als een zegen...
mi is er geen meerwaarde. 'T kost idd geld. Misschien niet nu als je gratis trouwt (overigens vind dat dan weer zo goedkoop lees te min) maar stel dat je toch gaat scheiden.... Nee ik woon gelukkig samen met zowel samenlevingscontract én testament. Vooral dat laatste is wel raadzaam. Daarmee erf je van elkaar. Voor onze dochter hebben we gezag etc geregeld bij de rechtbank. Kost niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Registratie is goed genoeg. Dat regelt alle wettelijke zaken voor je, de rest is onnatuurlijk en overbodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee andersom het huwelijk maakt de kans dat de relatie levend blijf meer kapot... Omdat je makkelijker bezit van elkaar neemt in het huwelijk... Dat is minder het geval als je bewust niet huwt, dan blijft het minder snel een claimen van de ander... Hoe minder je de ander claimt hoe beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meerwaarde aan je relatie is er volgens mij niet.
Ik hield al van mijn kerel voor ik ging trouwen. Dat is niet meer of minder geworden (hoewel.. de band wordt met de dag nog steeds sterker).
Ik wilde graag dat hij de vader van mijn eventuele kinderen zou worden en het leek mij niet leuk om elke keer te moeten zeggen dat ik de moeder ben van dat ene kind met die andere achternaam.
Ik hou écht heel veel van deze man en 't was 'n super leuk feest. Zou 't niet hebben willen missen!
Trouwens, wij wilde ook wel 'n leuk feestje! Da's dan wel weer 'n leuk vooruitzicht toch?