Gedragen wij ons in het begin van een relatie anders dan wie we zijn?

Klopt het dat we ons anders gedragen en zijn we dan anders dan wie we werkelijk zijn?
Is het dan niet zo dat wij in het begin van de relatie een ander beeld van een persoon hebben dus niet de echte persoon zien? Stel het zou zo zijn.. hoelang vindt dit proces zich dan plaats?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV

Het beste antwoord

Ik ga er vanuit dat jij partners bedoeld. Weet je wat ik wel eens zie? Dat als mensen echt van elkaar houden ze juist door die facade heen prikken en dat het dan echt om de persoon zelf gaat, om het innerlijk. Dat is veilig, want dan mag je zijn wie je bent! Je bent dan aanvaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja dat doen we... In onveilige situaties ben je niet vrij... En als je niet vrij bent doe je je anders voor als je wel helemaal vrij bent...

Tot je je totaal vrij voelt, natuurlijk, zo lang duurt dat...

Toegevoegd na 2 minuten:
Los van het feit dat je altijd jezelf bent, maar je doet je anders voor dan je in werklijkheid bent... vanwege angst, vanwege de onveiligheid... Je doet je, voordeliger, makkelijker beter voor dan je bent... en de ander dus ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar in principe als je, je levenspartner ben tegengekomen zeg maar.. dan is het vanaf het begin toch al gelijk goed en gedraag je, je zowiezo gelijk al vrij zoals je bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat weet je niet meteen dat je je levenspartner voor je hebt... Daar kom je gaandeweg pas achter... De herkenning van een goede partner is er wel, maar niet dat dit je tweelingziel is...
Gaat dit om een direkte partner?
Dit proces noemen ze ook wel de verliefdheid. Deze startperiode in een relatie kenmerkt zich door lekker gevoel en dat gevoel wil je vasthouden. Hierdoor ben je veel attenter voor de ander en geef je je helemaal prijs. Tegen de tijd dat de verliefdheid overgaat in "houden van" gedraag je je weer als normaal.

Als het niet om een direkte partner gaat gedragen we ons anders om indruk te maken, want iedereen weet dat je maar 1 keer een eerste indruk kan maken. Dit klinkt egoistisch maar is inderdaad puur eigenbelang, want je weet niet vooraf hoeveel je aan de ander gaat hebben in sociale, financiele of emotionele zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk,in het begin een beetje indruk willen maken is normaal in zo'n geval! Trekt na verloop van tijd wel weer bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het begin ben je altijd wel wat anders, want dan ken je elkaar maar net en als je elkaar langer ziet en spreekt merk je toch dat het anders was dan in het begin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens verliefdheid denk je met je geslachtsdelen, en leef je op een roze wolk! Gaande weg kom je weer met beide benen op de grond, en ga je elkaar leren kennen en waarderen, en dus ook andere kanten van elkaar ervaren. Deze fase is het meest bepalend voor het verdere verloop, en de slagingskans van je relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het begin van een relatie wil je je voornamelijk van je beste kant laten zien. Dat lijkt me vrij logisch. Je moet iemand nog helemaal voor je zien te winnen. Je bent stapelverliefd, dus je mindere eigenschappen staan ook wat meer op de achtergrond. Je maakt je mooi voor de ander, je lacht, flirt, koketteert..... Dat is niet iemand anders dan je bent, dat is alleen het etaleren van je beste eigenschappen.
Dat is natuurlijk geen relatie lang vol te houden, dus naarmate je elkaar beter kent komen ook de mindere trekjes naar boven. Maar als het goed is worden die door liefde bedekt, en doet het er minder toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, de wil alleen je positieve kanten laten zien. De andere eigenschappen komen later pas naar boven.