Hoe ga je om met een partner die verslaafd lijkt te zijn aan zijn sport?

Het wordt er niet leuker op.. alles draait inmiddels om trainingen, tijden, wedstrijden, voeding.. Ik was best enthousiast en heb het ook aangemoedigd maar inmiddels gaat het nergens anders meer over..
..en als ie thuis is heeft het zoveel energie gevraagd dat hij regelmatig op debank in slaapt valt.. er over praten heb ik al geprobeerd maar hij heeft het nodig blijkbaar dus verandert er niets..Ik doe mijn eigen ding heus wel maar zou toch graag mijn mannetje regelmatiger weer om me heen zien...
Wie kent dit en heeft dat op een zodanige manier aangepakt dat het weer een beetje leuk werd om hem te zien gaan sporten..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

geef het tijd... het fanatieke sporten is ooit begonnen en zal ook ooit eindigen.... hij komt er vanzelf achter dat het meer energie kost dan het oplevert en ook komt hij er achter dat hij iets gaat missen doordat hij altijd weg is/moe is/ergens anders op gefocust is... wellicht tracht hij door het sporten iets te compenseren...
zie dat hij dit op dit moment nodig heeft en ga een gesprek daarover aan... laat zien wat jij nodig hebt in de relatie en van de ander... zonder te trekken of te duwen...
een relatie is niet zoals men wel eens beweert 'geven en nemen', maar 'geven en ontvangen'...
geef de ander de tijd om zelf uit te vinden dat hij niet goed bezig is (als dat zo is...)
hij heeft als het ware even de relatie de rug toe gekeerd om iets uit te vinden...
in mijn ervaring komt hij vanzelf weer bij zinnen en keert in de relatie terug, maar hij loopt natuurlijk wel het risico dat jij dan weg bent....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Grote vraag is: zal dit tijdelijk zijn, omdat hij nu naar die marathon toewerkt, of zal het ook daarna doorgaan?

In het eerste geval kom je er wel doorheen. Gun hem die paar weken van monomane concentratie.

In het tweede geval moet je echt eens met hem spreken. Dan lijkt het mij het beste dat je dat tweede geval ombuigt naar het eerste. Dus hij gaat er vol in, met jouw volle steun, voor deze marathon. Daarna is er weer een minimale hoeveelheid tijd voor jou, het gezinnetje, het sociale leven.

Misschien kun je dan afspreken dat hij bijvoorbeeld twee keer per jaar een periode van zes weken lang heel intensief naar een belangrijke loop mag toewerken. Zomaar een voorbeeld hoor, jullie zullen zelf moeten uitvinden wat voor jullie beide acceptabel is.

Toegevoegd na 54 minuten:
Naar aanleiding van je antwoord op een andere vraag - is je man op de vlucht voor de financiële sores? Als dat zo is, zou het zomaar over kunnen zijn op het moment dat het huis is verkocht, jullie een bevredigend nieuw onderkomen hebben gevonden, en - heel belangrijk - hij er vertrouwen in heeft dat de financiële toekomst weer zekergesteld is. Ofwel, dat een dreigend faillissement met schuldenprobleem nu definitief van de baan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve reactie van je.. maar helaas het is al maanden zo..niet enkel voor de marathon..inmiddels heeft ie de halve familie ook al aan het lopen gekrgen dus waar we ook zijn..alles gaat over lopen,lopen, lopen...
Pff!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken dat, maar dan gaat het over kinderen... Iets heel anders - ga zitten en word niet boos - heb je wel eens overwogen, ook te gaan lopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat al en word niet boos :-)
Ja dat heb ik maar dat kan ik niet helaas vanwege beperkingen aan de rug en enkel..
:-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou misschien kunnen..je zet me opnieuw aan het denken.. dank!
Het belangrijkste is om er met hem zelf over te communiceren.

Heb je hem weleens verteld hoe jij er erbij voelt?
Misschien tilt hij daar niet zo zwaar aan, ziet hij niet in hoe belangrijk het voor jou is, maar wellicht dat je hem dat kunt uitleggen.
Misschien heeft hij zijn tijd echt nodig voor de marathon waar hij naartoe schijnt te werken (dit maak ik op uit voorgaande antwoorden) maar wellicht dat hij tussendoor ook begrip voor jouw situatie kan opbrengen.
Als hij begrip naar jou toe toont zal het voor jou al een heel ander gevoel kunnen geven.
Zo kunnen jullie ook afspraken maken voor als hij klaar is met het werken naar deze marathon. Misschien kunnen jullie vast een leuk uitstapje of vakantie samen plannen, zodat je zelf iets hebt om naartoe te leven in de tijd dat hij nu geen tijd voor jou heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begreep uit je andere vragen, dat er binnenkort een marathon gelopen moet worden.
Ik zou zeggen als die marathon echt binnenkort is, laat hem die eerst lopen.
Want je partner is daar denk ik nu echt op gefocust.
Het zal heel moeilijk zijn hem daar nu "uit" te halen.
Als dit allemaal achter de rug is, zou ik echt eens een avond uittrekken voor een goed gesprek.
Niet verwijtend, iemand met een in de basis gezonde hobby is goed bezig, maar probeer toch wel duidelijk te maken dat het het uiteindelijk "te" werd. En we weten het,alles waar te voorstaat is nooit goed behalve tevreden. En tevreden en jij nu absoluut niet en dat moet hem uiteindelijk toch aanspreken.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt wel een obsessie geworden. Ik denk, dat als je het voor elkaar krijgt om te laten minderen duikt er iets anders op waar hij 100% voor gaat. Zo heb je natuurlijk ook partners die alle vrije tijd achter de PC doorbrengen etc.. Misschien een idee om heel bewust een vaste dag in de week uitroepen tot "samen-dingen-doen-dag". Dat zou alvast een begin kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer hem in elk geval niet te veranderen, probeer alleen het schema aan te passen van hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk als je er heel erg tegen in gaat, of steeds de discussie weer oprakelt dat het alleenmaar een groter ding word.
ik zou het nog even aankijken en hem laten gaan. word vanzelf wel weer minder of anders.
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vriend sport heel erg vaak, 3 keer per week hardlopen en heel erg veel fietsen enz. Als hij aan het sporten is bijvoorbeeld een dag aan het fietsen is, dan ben ik gewoon een dagje lekker alleen, met vrienden afspreken of ik ga iets voor mijzelf doen.