Waarom lijken sommige partners best wel veel op elkaar?

Een vriendin van mij heeft 6 jaar wat met haar vriend, laatst op vakantie vroegen mensen aan haar of dat haar broer was. Ze vonden dat ze veel op elkaar leken. Is dit normaal? =p

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Antwoorden (7)

Gelijkenden trekken elkaar aan.

Toegevoegd na 42 seconden:
Da's al meerdere keren in wetenschappelijke onderzoeken aangetoond ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeggen inderdaad dat getrouwde mensen steeds meer op elkaar gaan lijken ; door gelijke levensstijl zit daar ook misschien wel iets in, plus dat mensen taal, gedrag, gebaren en houdingen van elkaar neigen te imiteren, helemaal als je zolang bij elkaar bent.

Maar zo vroeg al in de relatie speelt er iets anders een rol : mensen worden aangetrokken door iemand die gemiddeld ongeveer even aantrekkelijk is, en mensen die qua uiterlijk veel gemeen hebben (haar- en huisdkleur, gestalte, oogkleur, taalgebruik etc) trekken ook elkaar aan. (Soort zoekt soort). Bovendien is de kans dat je in je eigen leefgebied iemand tegenkomt die veel op je lijkt ook vrij groot. Helemaal als je bijvoorbeeld in Urk, Volendam of Spakenburg woont. (Ja, wat dat is met die vissersdorpen weet ik ook niet helemaal...)

Natuurlijk trekken ook tegenpolen elkaar aan, maar die hebben in de regel wel heel wat meer obstakels te overwinnen in hun relatie, zeker als er ook nog sorake is van cultuurverschillen.

Het is dus vrij normaal en vrij logisch dat twee mensen die een relatie hebben veel van elkaar weg hebben. Vermoedelijk vinden ze beiden zichzelf mooi genoeg om te vallen op iemand die sprekend op ze lijkt, en daar is niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar je komt ook heel veel mensen tegen waarvan de één oorspronkelijk zwart is en de ander oorspronkelijk blond.. hoe zit het hier dan mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan zit het geramd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het stukje tegenpolen dat elkaar ook aantrekt in bepaalde omstandigheden. En hoewel dat ook succesvolle relaties kan opleveren, zijn die wel vaak problematischer. Sla de lectuur er maar op na...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus mijn ouders ondergaan meer problemen dan als ze voor een partner waren gevallen met dezelfde of ongeveer dezelfde kleur haar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke kans van wel ; maar het is geen één op één-relatie ofzo , alleen grote aantallen kunnen daar indicaties over geven. Overigens zijn cultuurverschillen moeilijker te overbruggen dan uiterlijke verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je een bron kunnen geven aan mij waar deze theorie staat uitgelegd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik moeten gaan zoeken, maar ik heb het ooit in een tijdschrift gelezen, wel enkele jaren terug. (Sorry, beetje goed geheugen).
Ik kan je echter niet meer vertellen of dat een Psychologie of een wetenschappelijk blad is geweest (of zelfs een Libelle, maar dat denk ik niet).......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiterlijke verschillen in deze context bedoelen we natuurlijk raciaal ; bruin haar of blond haar maakt echt niet uit. Terwijl meer uiterlijke overeenkomsten maar grotere culturele verschillen wel heel moeilijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus.. je bedoelt nu alleen dat haar kleur er niets mee te maken heeft maar meer de cultuurverschillen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wel een interessant stuk geloof ik ; al gaat dat meer over de praktsche kant en nog niet eens zozeer de ideologische
http://www.nidi.knaw.nl/web/html/public/demos/dm03078.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lollypop ; cultuurverschillen, maar ook raciale verschillen ; zowel van binnenuit als vanuit de buitenwereld naar binnen. Niet onoverkoombaar ofzo, maar wel iets om rekening mee te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus uiteindelijk heeft de haarkleur er niets mee te maken vind je niet? Het kan wel een aanval zijn op, als er een ander probleem zich voorlegt zoals cultuurverschillen. Maar dan ben je meer aan het generaliseren denk je niet?
Mensen die van elkaar houden, gaan dezelfde spieren gebruiken in het gezicht... Vandaar dat ze meer en meer op elkaar gaan lijken... Dus het klopt wat je zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nestgeur.
Als je in goede harmonie bent opgegroeid zal je een lichte voorkeur hebben voor mensen die op je vader, moeder, broer en/of zus lijken.
Als je langer een relatie hebt, dan spelen er andere dingen mee, je eet hetzelfde, slaapt even veel, sport even veel, gebruikt dezelfde shampoo...
Maar toch valt dit wel mee, want hoeveel paren ken je en voor hoeveel daarvan geldt het dat ze op elkaar lijken qua uiterlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft ook te maken met de manier van kleden. Wat mij opvalt is dat partners die al langer bij elkaar zijn dezelfde type kleding aandoen (misschien omdat de vrouw ook voor de man kleding koopt?).
Wat ik ook vaak zie (en gek vind) is dat ze op precies dezelfde fietsen rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies.
ik ken dit fenomeen. het is denk ik zo dat als je goed kijkt we allemaal wel wat van elkaar hebben.

mijn oudste zoontje loopt met pappa naar de patat boet, onderweg komt hij een kennis tegen, goh wat lijkt die jongen toch op jou zeg. kijkt het is wel zijn pappa maar niet zijn vader dus dat kan helemaal niet. maar mijn zoon heeft trekjes overgenomen.
ze zeggen niet voor niets waar je mee omgaat word je mee besmet.;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Imitatie is een onderbewust proces dat je vaak ziet in menselijk gedrag. Zoals op dezelfde manier zitten in een groep of je hetzelfde kleden als je collega's. Dat komt tot stand in je brein met spiegelneuronen.

Of zoals Plato zei:
Vroeger waren de mensen perfect, en geschapen met 4 armen, 4 benen en 2 hoofden. Ze leefden samen in harmonie en waren vredelievend. Op een dag wilden ze een toren bouwen naar het godenrijk, maar Zeus voorkwam dit door met zijn bliksemstralen de toren te vernietigen. De mensen vielen naar beneden of werden geraakt en spleten in tweeën. Sindsdien is ieder mens bezig om zijn/haar wederhelft terug te vinden.