Kan iemand die door de jaren heen heel erg veranderd is ook 'terugveranderen'?

Je hebt bijvoorbeeld een goede vriendin die door verschillende gebeurtenissen in haar leven plus een careermove door de jaren heen erg veranderd is, en niet echt ten goede.

Is het mogelijk dat zo'n persoon dan nog kan 'terugveranderen' in wie of hoe zij vroeger was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ieder mens ontwikkelt zich in zijn leven in een bepaalde richting die wordt bepaald door gebeurte4nissen in zijn of haar persoonlijke leven.
Als jij en een goede vriendin totaal verschillende levens leiden en in volkomen verschillende richtingen ontwikkelen, komt op een gegeven moment het punt dat je ansluiting gaat missen. Een moeder kan misschien weinig aansluiting meer hebben met een gedreven carrierevrouw en vice versa, één van de twee kan van zijn geloof afvallen of juist ´het licht zien´, wat natuurlijk grote invloed op je leven en denken heeft, doordat de één veel reist en de ander altijd thuis is kan je wereldbeeld veranderen, je levensstijl kan financieel sterk uit elkaar gaan lopen......allemaal dingen waarbij je wel heel veel mazzel moet hebben wil je elkaar leuk blijven vinden.

Dat is dan ook de reden dat vriendschappen in je leven vaker wisselen dan partners : met een partner ontwikkel je één leven samen. Vrienden ontwikkelen zich grotendeels apart van elkaar, en daarom heb je in verschillende levensfasen vaak een andere vriendenkring.

Terug-ontwikkelen is eigenlijk niet mogelijk ; er zou hooguit een ontwikkeling kunnen komen waardoor je elkaar weer ' vindt' op een bepaald vlak. Maar zoals vroeger wordt het nooit meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen, ik vindt dat jij het beste antwoord hebt gegeven. Het is ook juist die aansluiting waar ik mij best wel schuldig over voel dat ik die niet meer met haar heb. Je hebt snel de neiging om te gaan denken dat dit dan aan haar ligt -wat het natuurlijk ook wel een beetje doet- maar tegelijkertijd ben ik zelf natuurlijk ook wel veranderd alleen dan in een ander opzicht misschien. Ik vond je antwoord verhelderend. Thanks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeerde net de vraag te sluiten maar ik wist niet of ik na die tijd nog een reacie kon geven of niet, vandaar dat ik eerst heb gereageerd op het antwoord en toen de vraag wilde sluiten. Nu zie ik dat je hier ook nog je motivatie kunt neerzetten, maar die staat dus nu al bij de reacties. Dan weet ik dat meteen voor de volgende keer ;-)

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat iedereen in het leven een ontwikkeling doormaakt en dat niemand meer dezelfde is als een aantal jaren geleden.
Iemand die veranderd door een carriere zal zijn identiteit en zelfvertrouwen daar wel deels uit ontlenen.
Door gebeurtenissen die indruk maken kan iemand wel tot "inzicht" komen dat een cariere en geld niet zaligmakend zijn en de focus op het leven weer wijzigen. Diegene wordt nooit meer de persoon die hij was omdat gedrag te maken heeft met persoonlijke ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen veranderen door de jaren heen. Gebeurtenissen, eraringen en leeftijd vormen de mens. Ik denk dat mensen best kunnen veranderen als ze dat zelf ook echt willen. Persoonlijk denk ik niet dat iemand kan terug veranderen.

Aan de andere kant, waarom zou je dat willen? Je vriendin is gevormd door de jaren heen. Dat wil niet gelijk zeggen dat het negatief is. Misschien moet je eraan wennen dat ze anders is en valt er nog veel leuks te ontdekken. Mocht je daar niets mee kunnen, bedenk dan dat sommige vrienden voor altijd zijn en sommige vrienden bij een bepaalde tijd passen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt een soort definitie contaminatie. Is heel erg veranderd door de jaren heen, kan ook 'terug' veranderen? Nee, je kunt niet 'terug' veranderen (behalve door regressie zoals bij dementie). Wat wel kan is dat standpunten en inzichten die ooit belangrijk waren en je vriendin bepaalden, op een bepaald moment weer belangrijk worden. Echter heeft je vriendin daarbij andere veranderingen meegemaakt en is dus 'door' veranderd naar een situatie die haar dingen heeft geleerd en die voor de buitenwereld mogelijk doen lijken dat ze dezelfde weer is die ze jaren tevoren was, maar eigenlijk is ze veel meer.

Let wel, van verandering wordt je altijd meer. Ook als je het gevoel hebt minder te zijn geworden: Weten wat je was + wie je nu bent + besef dat je minder 'doet' = meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kort maar krachtig.
Je kan het er met haar over hebben.
Ze kan alleen veranderen als ze een juiste spiegel wordt voorgehouden.
Maar dan nog, ze zal het "zelf" moeten willen!