Kan je nog echt gelukkig zijn samen met je levenspartner als je beide samen erge dingen heb meegemaakt?

Jullie kind is overleden, je hebt samen een ernstig ongeluk mee gemaakt. Er zijn veel problemen in de familie en noem maar op..
Heeft dit allemaal invloed op je relatie? En kan je daardoor nog wel gelukkig zijn met elkaar? Of neemt het verwerkingsproces en alle dingen heel veel plaats in je bewustzijn waardoor geluk naar de achtergrond verdwijnt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik heb 256 gezinnen begeleid die een kind, of kinderen, verloren en ze deden het allel 256 op hun eigen manier en dus anders... de ene relatie knapte, de andere groeide, weer een andere stond een tijd op springen. mensen gingen scheiden en kwamen weer terug bij elkaar, mensen kwamen bij elkaar en scheidden uiteindelijk nog..relaties braken omdat de partner ziek werd van verdriet, soms zelfs werd opgenomen of nog erger: zichzelf van het leven beroofde..
Weet je: echt gelukkig wordt je nooit meer na het overlijden van een kind dus een goed antwoord is op deze vraag eigenlijk niet te geven..dat is zo voor iedereen persoonlijk weer anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In veel gevallen kun je JUIST gelukkiger worden met elkaar. Je kunt elkaar troost en steun bieden waardoor de relatie sterker wordt. Maar natuurlijk kan het ook andersom werken. Dat hangt van de basis af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat samenhangt met wat je onder geluk verstaat.
Als geluk voor jou is onbekommerdheid, zorgeloosheid luchthartigheid, kortom de "lichtheid" van het bestaan...dan kon het wel eens moeilijk worden.
Als je geluk ook kunt voelen als betrokkenheid, compassie, steun, nabijheid...dan is er volop ruimte om erg gelukkig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben beide veel meegemaakt, waarvan het meeste samen. Verlies van ouders, hebben beide een scheiding achter de rug. Beide veel bagage waarbij jaloezie t.o.v. de expartner een hele grote rol heeft gespeeld. Dit heeft tijd gekost en heel veel begrip naar elkaar toe gevraagd. Hebben in hele diep dalen gezeten waarbij we ons gingen afvragen of we er wel goed aan deden om samen te blijven. Maar zijn blijven vechten en dat heeft ons erdoor gehaald. We zijn nu sterker dan ooit te voren en hebben nu een relatie die is gebaseerd op liefde, vertrouwen en begrip. Dus ja,mijn ervaring is dat je ondanks veel ellende samen heel gelukkig kunt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er een beetje vanaf hoe je samen de zaken verwerkt. Ikzelf merkte na het overlijden van mijn zoontje dat mijn (inmiddels ex-) vrouw en ik steeds meer uit elkaar groeiden. Zij zocht haar troost in andere dingen dan ik, en als je dan niet meer goed met elkaar over die zaken kan praten dan wordt het erg moeilijk om je relatie in stand te houden en dus gelukkig te zijn in je relatie.
Ik heb ook mensen meegemaakt die juist dichter naar elkaar toe groeiden en intens gelukkig waren in hun relatie; die samen het verdriet een plek hadden gegeven en ook gewoon gelukkig konden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn exman en ik verloren onze zoon. En inderdaad daarom is hij nu mijn exman.
Beiden verwerkten we ons verdriet op een verschillende manier en we groeiden uit elkaar!
Mijn huidige partner en ik hebben ook heel veel verdrietige dingen meegemaakt inclusief een dramatisch overlijden van 2 familieleden en het heeft ons alleen maar dichter bij elkaar gebracht.
Dat kan dus ook!
Maar ik denk dat het veel te maken heeft met je persoonlijkheid, het moment in je leven waarop de dingen gebeuren, je incasseringsvermogen van dat moment, het vermogen om met elkaar te kunnen praten enz.
Ik neem mijn exman dan ook niets kwalijk en we zijn nog steeds goede vrienden, die inmiddels steeds beter kunnen praten over het overlijden van ons kind!