Waarom heb mensen elkaar met een voorwaarde lief en niet zonder voorwaarde?

Vaak zie je dat mensen elkaar met een voorwaarde lief hebben....voorbeeld; als je dat kan of doet heb ik je lief als je die baan heb heb ik je lief als je er zo....uitziet heb ik je lief ect...

Zonder voorwaarde lief hebben is dus..wat je ook doet of zegt of aanhebt voor huis je hebt, je afkomst,voor inkomen hebt...ik heb je lief om wie je BENT...en zonder al die voorwaarde....

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij ik heb je lief is dus ik=mens

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Veel mensen hechten helaas waarde aan status, uiterlijk, kledingstijl, materialistische zaken etc. Dit heeft echter niets met liefhebben te maken.

Echt liefhebben doe je van binnen, puur vanuit je hart. En als je echt liefhebt dan kun je genieten van hele kleine dingen, die mijlenver afstaan van wat ik hierboven aangaf. Echt liefhebben is blij en tevreden zijn met wat de ander geeft/kan geven. Echt liefhebben is blij zijn met wat je mag ontvangen. Als wat je ontvangt met liefde wordt gegeven, is dat het enige waar het echt om gaat. Niet de hoeveelheid, maar de juiste intentie.

"Liefhebben is de ander uitnodigen zichzelf te zijn."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat mensen vaak alles zo goed mogelijk willen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mi rowsu (tuintje in mijn hart) van damaru en Jan Smit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die liefde bestaat wel : de liefde van een mens voor zijn/haar kind.

Daarmee zeg ik dus niet, dat dit altijd zo zou zijn - in deze tijd weten we helaas allemaal, dat dit niet (vaak genoeg....) opgaat.
Maar in principe is de liefde voor je kind niet aan voorwaarden verbonden - je hebt je kind lief, al vinden anderen het een ettertje....
Als je die liefde als kind ervaren hebt, ben je een heel gelukkig mens. Want je hebt dan een aan den lijve ervaren onvoorwaardelijke liefde gekend.

Helaas leert het leven ons al gauw, dat een 100 % accepteren van een ander, en dus voor 100 % liefhebben, welliswaar na te streven is, maar in de praktijk moeilijk waar te maken. Je zult altijd compromissen moeten sluiten, teleurstellingen meemaken, moeten vechten voor je idealen, grenzen moeten aanvaarden, en ook zelf aangeven.
Maar je kunt er wél voor waken, dat het niet in materieële voorwaarden vervalt, want dat doet m.i. enorme afbreuk aan het begrip "liefde". Een andere persoon liefhebben om wie hij/zij is, met alle goede en minder leuke aspekten, en met al zijn/haar potenties om een zo volgroeid mogelijk mens te worden, komt al een heel eind in de goede richting.

In een liedje zingt Don Mclean :

I don't ask you to pledge your future -
the future is not yours to give
Just stand there a little longer,
and let me watch while you live....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegd, +1
het kan wel. als je geen perfectie verwacht, en niet egoistisch bent. helaas zijn mensen voor het grootste deel veeleisende, egoistische wezens...

ikzelf heb mijn man lief om echt wie hij is, ondanks alles wat er fout gaat of niet goed is of niet helemaal klopt met het ideaal beeld wat ik voor ogen had misschien. en andersom is het ook zo. dat blijkt uit alles wat we doormaken op dit moment, slechter kan het bijna niet zijn qua omstandigheden.. we gaan door diepe dalen op vele vlakken en onze liefde word getest...maar onze liefde blijkt sterk en onvoorwaardelijk te zijn, want we hebben de personen lief die we zijn...