Goeie vraag (+1).
Mijn vriend en ik hebben een heel ander soort gevoel voor humor. Ik kan om de stomste dingen de slappe lach krijgen, terwijl hij niet snapt wat er zo leuk aan is.
Ik denk dat het voor een deel te maken heeft met wat je is aangeleerd en ook met de mate waarin je openstaat voor lachen en humor.
Ikzelf ben heel erg snel onder de indruk van associatief denken, waardoor ik om veel woordgrapjes kan lachen. Mijn vriend ziet die link niet als grappig en vindt het vaak 'dom'. De humor waar mijn vriend om kan lachen vind ik weer niks aan, zie ik al 'dom'.
Ik denk dat het gewoon een verschillend gevoel voor humor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat smaken verschillen. Ook in humor.
Wat jij leuk vindt hoef ik niet leuk te vinden en omgekeerd.
Net als bij muziek, eten, verliefd worden, etc.
Ieder heeft z'n eigen smaak en dat geldt op tal van gebieden.

Je gevoel voor humor heeft te maken met aanleg, opvoeding, vrienden, culturele en algemene ontwikkeling.
Maar dat wil niet zeggen dat de ene soort humor leuker of intelligenter of belangrijker is dan de andere.

De onderbroekenlol van Andre van Duin kan net zo heerlijk ontspannen en goeddoen als een avond Freek de Jonge. Het is maar net waar je van houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft volgens mij voornamelijk te maken met jou persoonlijkheid. Al jou meningen en normen en waarden spelen een rol bij het beoordelen wat jij vind van een stelling, grap of mop. Stel dat je ooit gediscrimeert bent dan kun je waarschijnlijk moeilijker lachen om een discriminerende grap dan een racist. Ook al gaat de grap over een ander ras dan waarbij jij hoort. Dus alles wat je mee maakt in je leven vormt je, ook wat je grappig vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal moet je om een mop lachen als de clou iets totaal onverwachts is. De een heeft een groter voorstellingsvermogen dan de ander, waardoor je de clou vaak al kunt raden / bedenken en dan is het veel minder leuk dan voor iemand die door de clou verrast wordt.