Kan liefde een keuze zijn?

Met dank aan iemand die denkt van wel

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard ga ik er van uit van alle mogelijkheden, dus ook: - dat het gaat om een persoon die kiest voor liefde met iemand van zijn/haar geaardheid
- en/of iemand die bijvoorbeeld hetero is maar toch kiest voor liefde voor iemand met hetzelfde geslacht

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Liefde begint met een gevoel, een verliefdheid of hoe je het ook wilt noemen.
Als je de beslissing neemt om daar niks mee te doen, kan het niet altijd de kans krijgen om uit te groeien tot echte liefde (en meer dan een verliefdheid of bevlieging).
In die zin is het dus de keuze om het wel of niet toe te laten die beivnloedt of je liefde laat bestaan.
Ik heb echter ook wel eens een situatie meegemaakt waarin je rationeel heel duidelijk beslist dat een liefde niet mag bestaan, maar deze er toch van komt.
Soms heb je weinig te kiezen en overvalt de liefde je..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Liefde is misschien gebaseerd op keuzes, maar écht liefde voor iemand voelen dat kan je niet kiezen, je kan het misschien een beetje bijsturen, of je denkt dat je ervoor kiest om van iemand te houden, en dan uiteindelijk ga je dan ook van diegene houden, maar je kan niet besluiten, oké nu hou ik van je, en oké nu hou ik niet meer van je. Liefde is dus misschien een klein beetje gebonden aan keuzes, maar de liefde zelf kan geen keuze zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet zeker of ik de vraag geheel snap, maar ik geloof dat er zeker mensen zijn die bewust kiezen voor een relatie en dan hopen dat er later liefde bij komt kijken.

In jouw genoemde voorbeeld: Een vriend van me heeft een kennis die op personen van zijn eigen geslacht valt. Zij is echter zwaar christelijk en wil er niet aan toegeven. Zij gaat bewust dus zonder liefde (relatie) door het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze heeft bewust gekozen voor geen liefde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt mij dat ze heeft gekozen voor geen relatie...
Om in te gaan op je laatste voorbeeld: ja, ik denk zeker dat geaardheid gedeeltelijk een kwestie van keuze is. In de tijd dat homoseksualiteit als iets verdorvens werd gezien, was het heel nuttig om te onderstrepen dat geaardheid vooral een kwestie was van natuur: dat gaf ruimte voor de redenering: "je kunt er toch niets aan doen, dus nemen we het je niet kwalijk."

Dat gaf aanleiding voor het huidig populaire idee dat je óf 100% hetero, óf 100% hetero bent, met later nog de bijkomende mogelijkheid dat je bi (50% hetero en 50% homo) zou kunnen zijn.

Ik denk (en dat is ook mijn ervaring) dat het hier in werkelijkheid niet gaat om drie harde opties, waarbij je nu eenmaal 100% hetero, homo of bi bent. Volgens mij is het een vloeiend spectrum, en spelen omgeving en keuze wel degenlijk ook een rol. Gaat je voorkeur voor 99% uit naar het andere geslacht, dan zul je niet zomaar kunnen kiezen voor homoseksuele liefde en vice versa. Maar gaat je voorkeur voor 70% uit naar het andere geslacht, dan kun je dat wél.

Of je die liefde ook toelaat, dat is een kwestie van keuze. Keuze voor liefde voor een bepaald persoon, en keuze voor een levensstijl waarin je de mogelijkheid van liefde voor iemand van hetzelfde geslacht toelaat.

Overigens hoop ik dat het tegenwoordig überhaupt, anders dan bijvoorbeeld in de jaren 50, niet meer nodig is om te onderstrepen dat seksuele geaardheid vooral een kwestie zou zijn van natuur. We hoeven hopelijk niet meer te zeggen: "Je kunt er toch niets aan doen, dus nemen we het je niet kwalijk."

Hopelijk zijn we inmiddels ver genoeg om te kunnen zeggen: "Je gaat relaties aan met mensen van hetzelfde geslacht, en daar is principieel niets mis mee, ongeacht of het een kwestie van natuur of van keuze is."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met pedo's is natuurlijk dat het dan niet meer gaat om bewust instemmende volwassenen (of mooi op zijn Engels: consenting adults). Overigens is er volgens mij een groot verschil tussen pedofielen en pedoseksuelen. De eerste groep gaat om mensen die verliefd kunnen worden op kinderen. De tweede groep heeft daadwerkelijk seks met kinderen onder de zestien. Die twee groepen zullen overlappen, maar zijn niet gelijk aan elkaar. Een pedofiel die geen seks heeft met kinderen, vind ik voornamelijk tragisch: het zal je maar gebeuren, dat je valt op kinderen. De pedoseksueel die een vierjarige verkracht kan, maar hoeft niet pedofiel te zijn. Verkrachting gaat namelijk niet om seks, maar om macht. Hoe minder macht de verkrachter ervaart in zijn dagelijks leven, hoe weerlozer het slachtoffer dat hij probeert te verkrachten. Net zoals de verkrachter die het gemunt heeft op bejaarde vrouwtjes geen gerontofiel hoeft te zijn, hoeft de verkrachter die het gemunt heeft op een vierjarige geen pedofiel te zijn. Overigens ken ik in mijn kennissenkring iemand die je onder de eerste categorie zou kunnen scharen: pedofiel. Deze man heeft het geluk bij een ongeluk dat zijn voorkeur uitgaat naar een vrij brede leeftijdsgroep, van tieners tot jonge meerderjarige jongens. Hier kom je weer terecht op het gebied van keuze: deze man kiest ervoor om alleen iets te beginnen met jongens die meerderjarig zijn.
Liefde is geen keuze: liefde is.
Het kan wel een keuze zijn om er niet naar te handelen, eraan toe te geven.
Bij sex , ook dit "proef" ik uit de toelichting, hoeft de liefde geen 'partner' te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als liefde een keuze zou zijn, zou het leven er heel anders uit zien. Het is een beetje hetzelfde als wanneer je zou zeggen: ik kies ervoor dat het vandaag gaat regenen!
Liefde gebeurt je....het overkomt je...je kunt misschien wel kiezen of je er mee door wilt gaan, maar verder is het iets wat je niet kunt regelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde is een keus volgens mij
tenminste je wordt verliefd en wat je daar mee doet is een keuze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of je al dan niet een relatie aangaat...dat is een keuze...

maar liefde... daarin heb je niks te kiezen... ik tenminste niet...
ik kan niet kiezen of ik wel of niet van iemand hou, en ook niet hoeveel ik van iemand hou... jij wel?
heb je er enige keuze in om van iemand te houden? nee toch?

maar als je dan toch van iemand houdt, kun je misschien wel of niet kiezen om in relatie met die ander te leven, om je leven samen te delen...

misschien ben je wel zo rijk dat je van meerdere mensen tegelijk houdt en dat je met ieder je leven zou willen delen.. ja dan heb je een keuze...