Kun je iemand uitleggen, waarom je van die ene persoon houd?

Zoals wel vaker speelt WMP mijn mp3'tjes (shuffel) af. En bij het voorbij komen van eerst 'Barry Gibbs - Saved by the bell' en direct daar 'Perry Como - And I love you so' kwam ik op deze vraag aan de hand van de volgende tekst:

"And I love you so
The people ask me how
How I've lived 'til now
I tell them I don't know"

Dus wanneer jij verliefd bent, of met iemand een relatie hebt. Kun je dan aan één ander uitleggen waarom dit zo is?

Ik ben namelijk van mening dat je dit nooit goed kunt uitleggen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Ik kan mooie eigenschappen en karaktertrekken opnoemen die een ander begrijpt. Of hoe attent, lief, begripvol en zorgzaam hij is. Maar alles wat ik zeg dekt nooit de hele lading want het is veel meer dan dat. Het gevoel van verliefdheid uitleggen aan iemand anders, kan ik gedeeltelijk overbrengen omdat het kan worden begrepen in woorden.

Maar dat grote stuk wat op gevoel is gebaseerd komt uit mijn hart en zijn honderden kleine dingetjes. Leg dat maar eens uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Is niet uit te leggen... Nooit never nie...

Maar waarom dan die ene? Dat is wel raar hé, want dat kun je ook niet aantonen...

De oplossing ligt hem in het volgende... Die persoon is namelijk niet nieuw, je kende die persoon al... Dat weet je, maar wellicht niet bewust... Je herkent die persoon, je had er al wat mee voordat je wist dat je die persoon kende, in beleving... En het zien, de eerste keer zien, was de herinnering er al, onbewust meestal, en je was meteen klaar om te openen en verbinding te leggen...

Waarom dat dat zo is, leg ik niet uit, dat zou te zeer persoonlijk zijn/worden en daarom doe dat ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die lach
Die uitstraling
Die hemelsblauwe ogen
Die zachtheid..
Moet ik nog doorgaan?.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn algemene omschrijvingen. Niet het waarom...
Er zijn duizenden liefdes verklaringen, songs gedichten, etc. allemaal even mooi. Als je van iemand houd spreek je elkaars taal die niet dezelfde hoeft te zijn als die van een ander of een gedicht. Soms lukt het dus door middel van taal omdat diegene waarvan je houd je begrijpt. Wonderlijk mooi eigenlijk want je spreekt de taal van je hart. Het houden van is een gevoel. Zelfs als je niets zou zeggen kun je elkaar aankijken en elkaar begrijpen zonder woorden. Het is de taal van het hart, Er is een schat van muziek, maar jouw schat begrijpt alleen jouw. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlieft zijn is een situatie die vooral met gevoel te maken heeft, en gevoel is niet zomaar uit te leggen in woorden.
Waarschijnlijk helemaal niet uit te leggen.
Je kan omschrijven hoe die persoon er uit ziet.
Je kan vertellen hoe die persoon denkt en doet, zover je dat dan zelf ervaart, maar dan houdt het een eind op. Gevoel is vrijwel niet uit te drukken in woorden.
In zoveel liedjes wordt een poging gedaan hoe het is verlieft te zijn.
Het is dat we meestal zelf ervaren hebben wat het is verlieft te zijn, anders zouden we veel teksten van die liedjes niet eens begrijpen.
Gevoel laat zich niet zo maar verwoorden
Gevoel moet je voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan ; als je nog in de fase van de eerste verliefdheid zit (die soms vrij lang kan duren) ben je sowieso nog in een soort roes met oogkleppen voor de rest van de wereld (en de 'fouten' van je partner), en leef je zo op je gevoel, dat het moeilijk zal zijn daar woorden voor te vinden. En waarom worden mensen verliefd ?? Uitstraling, geur, lichamelijke aantrekkingskracht, opwinding, spanning, verwachting......allemaal dingen die wennen of voorbij gaan. Het is een gevoel waar iedereen instant 'verslaafd' aan is en dat je je hele leven wel zou willen voelen, maar het is heel onstabiel en absoluut geen graadmeter voor de toekomst. En het duurt gewoon niet of zelden een leven lang, en zeker niet automatisch.

Heb je na die fase voldoende over wat je bindt dan kun je spreken van houden van. En waarom, dat is best lastig onder woorden te brengen, omdat het voor iedereen ook weer iets anders betekent. Voor mij betekent het verbondenheid, intimiteit, warmte, eenheid, een bij elkaar horen, onderdeel zijn bijna van elkaar. De persoon van wie je houdt kun je alles mee delen en alles bij kwijt ; dat is de persoon met wie je alleen kunt zijn maar nooit meer eenzaam, waar je onbelemmerd jezelf en vrij mag zijn, in wiens gezelschap je je volledige privacy hebt, bij wie je je veilig, gewaardeerd en gewenst voelt.

Allemaal niet zo romantisch natuurlijk, maar romantiek en passie zijn ook maar voor even ; dat zijn onderdelen van verliefdheid die juist met spanning en verschillen te maken hebben, waar bij echte liefde de overeenkomsten en aanvulling zo belangrijk zijn. Terwijl je er hard aan moet werken om wel een beetje van die spanning er in te houden, want niks komt vanzelf. En je hoeft elkaar niet te vertellen waarom je van elkaar houdt ; dat blijkt wel uit een woord, een blik, een gebaar, een gesprek, een daad, die liefde is er gewoon voortdurend.

How I've lived 'til now ?? Tja, eerst te jong, toen een heleboel partners uitproberen om te kijken wat (niet) werkt, en dan hopen dat die ene op je pad komt.

Hoewel, die ene ; ik denk dat er heel veel mensen met elkaar een goede stabiele relatie op kunnen bouwen, er is er heus niet op de hele wereld maar één. Stel je doelen laag maar maak ze cruciaal. Als ik het eisenlijstje van sommige singles hoor denk ik : ja, als je daar naar op zoek gaat vind je nooit een man/vrouw. Liefde is net als geluk ; het komt je niet aanwaaien, het is een keuze en je moet er wat voor doen. Maar dan heb je ook wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'How I’ve lived ‘til now ?? Tja, eerst te jong, toen een heleboel partners uitproberen om te kijken wat (niet) werkt, en dan hopen dat die ene op je pad komt.' Vooral voor dit stuk +1!
Kan je niet uitleggen, liefde is en blijft onverklaarbaar..
(of het heeft te maken met een stofje dat je aanmaakt, maar dan nog)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Precies... "You don't know what it like..." Om maar even in de liedjes sfeer te blijven...
Je kunt boos zijn op iemand waar je van houdt, je ergeren aan bepaalde eigenschappen; allemaal uit te leggen.
Maar waarom je desondanks van iemand houdt?
Met geen pen te beschrijven.