Waar zou ik goede adviezen kunnen krijgen voor het opzetten en uitwerken van een familielevensverhaal?

Ik kan niet wachten om er aan te beginnen,zo vol van ideëen zit ik, maar ik denk dat een leidraad voorkomt dat ik in het wilde weg te werk zal gaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een mooi idee ! En blijkbaar ben je niet de enige, want als je googelt op 'levensverhaal schrijven' vind je meerdere links met sites met tips, leidraden, voorbeelden en zelfs hele cursussen over hoe je zoiets aan moet pakken dat het er ook nog een beetje fatsoenlijk uit komt te zien.

Net zoals voor alle boeken eigenlijk geld natuurlijk dat je in grote lijnen moet uitzetten wáár je over wilt schrijven, welke volgorde je wilt aanhouden, (chronologisch of op thema). En het is altijd prettig als je mensen om je heen hebt om stukken voor je te proeflezen, feedback kunnen geven en op weg helpen als je vastzit.

Nu zijn er ZO veel cursussen, varierend van schrijfvakanties tot online cursussen, dat het geven van een linkje eigenlijk nauwelijks nut heeft, dus ik zou zeggen : ga er eens rustig voor zitten en zoek het uit.

Wil je geen cursus - al vallen de kosten daarvan nog wel mee - dan kun je natuurlijk ook gewoon heel veel levensverhalen lezen en daar je ideeen opdoen. In elke grote schrijver schuilt uiteindelijk een groot lezer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Euh sorry, ik wil geen spelbreker zijn maar....
Er zijn misschien mensen in je familie die dit niet zo graag gaan horen?
Het is natuurlijk niet verplicht om toestemming te vragen maar.. Wees voorzichtig met wat je schrijft.
En zoals mevrouw hierboven zegt, je vindt tonnen van informatie op google en als je een beetje surft.
Ik wens je al vast veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan natuurlijk anoniem, en ik vraag me af of ze het wel zo erg zouden vinden. Als je op teevee ziet wat voor achterlijke dingen mensen bereid zijn te doen voor 'five minutes of fame', dan zal een stukje in een boek toch weinig moeilijkheden mogen opleveren.
Er is een tijdlijn, dat is je leidraad, hang daar alles aan op... Schrijf, schrijf, redigeer en pas alles steeds weer in in de tijdlijn...
Zo kom je verder en ga nooit jokken, het is zo moeilijk om een levensverhaal te schrijven dat niet gejokt is...
Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet te vertrouwen bent, maar achteraf is het heel makkelijk om een reden te geven waar geen reden voor was...

Voorbeeld, je zegt dat je goudsmid wilde worden, maar het kan heel goed zijn dat je naar een school ging, omdat je niet ver wilde fietsen elke dag en daar wist je niet wat je moest leren precies, en dan hadden ze een richting die uiteindelijk leidde tot jij een goudsmid werd... En jij kunt dan heel makkelijk zeggen dat je goudsmid wilde worden en dan naar die school ging om dat te leren, en de werkelijkheid is anders, en alleen jij weet dat dat niet zo was...

Het is o zo makkelijk om achteraf een reden te geven voor gedrag dat geen enkele reden had...

En als het allemaal erg moeilijk is om een verhaal te maken, vraag je dan af of dat levensverhaal wel door jou geschreven moet worden, kost het je teveel moeite dan is dat wellicht niet voor je weggelegd...