Mijn vader's broer en mijn moeder's zus zijn ook samen getrouwd.Zijn hun kids qua genen méér dan gewone neven en nichten van mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je niet trouwt met je neef/nicht is er niets aan de hand...

Het beste antwoord

Jij hebt de helft van de genen van je vader en de helft van de genen van je moeder. Je broers en zussen ook ; met hen heb je dus ongeveer de helft van je DNA gemeen.

Je vader en moeder hebben ook de helft van hun DNA gemeen met hun broers en zussen. Jij hebt dus 1/2 keer 1/2 is een kwart gemeen van het DNA van je oom EN je tante.

Als zij ook kinderen hebben, hebben zij ook de helft van hun beide ouders, en dus 1/8 gemeen van met jouw DNA.

Wanneer maar één van dit oom/tantepaar genetisch familie van je is, heb je daarmee maar de helft van het aantaal genen uit de vorige situatie gemeen, 1/8e deel dus, en dus maar 1/16 met hun kinderen.

Dit zijn dus in feite dubbele neven en nichten, niet zo verwant als broers en zussen, maar beduidend meer verwant dan normale eenwegs- neven en nichten. In de familie trouwen zou ik in deze situatie nog sterker afraden dan ik sowieso al zou doen ; het risico op dominante overerving van verkeerde genen wordt zo wel erreg groot.

Toegevoegd op 03-06-2009 14:42:01
Over die verdeling ; ik zie dat dat antwoord bij een eerdere vraag niet gegeven is. Ieder mens heeft 46 chromosomen, en de helft daarvan gaat naar je kinderen, Maar die chromosomen moet je zien als een zak met 46 knikkers, waarvan een willekeurige helft in de geslachtscellen tekort komt ; in elke geslachtscel kunnen dat 23 andere chromosomen / knikkers zijn. Jij krijgt dus de helft van je moeder en de helft van je vader is 46 knikkers. Je broer of zus krijgt ook de helft, maar die kan van heel andere samenstelling zijn. Gemiddeld heb je daarom met een broer of zus maar de helft van je DNA gemeen, en niet alles. Die berekening kun je doortrekken, maar de percentages zijn gemiddeld, nooit 100 %.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat is juist...

Toegevoegd op 03-06-2009 14:26:35
Dubbele match dus in forensische kringen

Toegevoegd op 03-06-2009 14:30:59
Maar in spreektaal zijn jullie niet superneven en supernichten of zo hoor... Genetisch dus wel...

En wellicht, maar dat kun jij veel beter beoordelen dan een buitenstaander, voel jij wel meer naar hen dan naar de gewone neven en nichten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pattycon;

Ik heb ook een oom & tante die 'dubbele familie' van me zijn, maar hun kinderen zijn bij mijn weten gewoon neef of nicht van me.

Toegevoegd op 03-06-2009 14:27:34
Sorry, qua genen bedoel je. Dan zullen er inderdaad meer overeenkomsten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Qua genen zouden het praktisch je broers en/of zussen kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, absoluut.

Zou jij weer kinderen krijgen met één van hun kids, is bijvoorbeeld de kans op afwijkingen groter dan bij 'gewone' neven en nichten, eerder vergelijkbaar met broer en zus die samen kinderen krijgen.