Kun je van meerdere mensen tegelijk houden?

En dan bedoel ik in een relatie. Ik las in een vorige vraag over polygamie dat iemand zei dat ze van meerdere personen houdt. Is dit echt mogelijk? Is het niet zo dat je die ene toch een beetje meer voortrekt? Ik heb voor mijn liefde echt alles over, zou je dit ook echt aan meerdere personen kunnen beloven?

En dan bedoel ik een echte partnerrelatie..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (9)

Ja dat kan, maar is in zijn volmaaktheid zeldzaam. Ik zou het niet kunnen, ook al is mijn wil sterk aanwezig om het wel te willen. Kortom Wimmie wil wel, maar kan het niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat... Maar wel echt houden van en niet dat plakkerige gedoe wat menigeen insinueert... En wat je er vervolgens mee doet is ook een tweede... Ik hou van erg veel mensen, en dan ook echt...

Maar het lichamelijke dat doe ik maar met eentje... En dat blijft zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel, kijk naar mensen die met twee mannen of twee vrouwen leven. Ik zou het zelf niet kunnen, sterker nog, moet er niet aan denken, nog meer aandacht te verdelen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet ik niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk kun je van meerdere mensen tegelijk houden... maar of je met meerderen precies de zelfde soort relatie kunt hebben... nee dat kan niet

je kunt van je partner houden en met hem of haar een partnerrelatie hebben
daarnaast kun je van je kinderen houden, van je vriend of vriendin, van je ouders... noem maar op

elke relatie heeft zo zijn eigen specifieke vorm... en binnen die relatievorm hou je van elkaar...
pas op dat je een vriendschapsrelatie niet verwart met een samenlevingsrelatie... dan heb je zo de poppen aan het dansen...

mar houden van.... dat kan altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk een partnerrelatie met meerdere personen..maar toch bedankt voor je antwoord =) !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oké...
Nee, ik geloof er niet in en ik kan me er niets bij voorstellen.

Ik kan mezelf maar één keer tegelijk zo intiem geven, zo persoonlijk, zo vol liefde, gevoel en aandacht. En degene van wie ik hou verdient dat ook, mijn speciale liefde en toegewijde aandacht. Me omdraaien en het vervolgens in dezelfde vorm en met dezelfde diepte aan iemand anders geven? Voor mij onmogelijk.

Ik kan van meerdere mensen op een verschillende manier houden, en zelfs dan kan het al lastig zijn om mijn aandacht te verdelen over vrienden bijvoorbeeld. En dan heb ik het alleen nog maar over aandacht. Zelfs met vrienden heb ik op bepaalde momenten mijn voorkeur wie ik wil zien (dus 'voortrek'). Laat staan in een liefdesrelatie waar gevoelens nog veel persoonlijker zijn, dieper gaan en er meer (andere) verwachtingen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1+ Helemaal mee eens =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk er precies zo ook over..
Nee, ik denk, als je dat doet, stelt de relatie minder voor. Ook voor jezelf. Helemaal voor éen iemand gaan blijft wel het ultieme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lientje;

In de platonische en/of spirituele zin van het woord kun je uiteraard van meerdere mensen tegelijk op verschillende manieren houden. In amoureuze zin lijkt het me eigenlijk niet te doen. Met als mogelijke uitzondering een een eiige tweeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het echt zo moeilijk voor te stellen? Ik kan van meerdere liefdespartners houden. De liefde voor de één doet daarbij niet af aan de liefde voor de ander. Net zoals de liefde voor mijn vader niet afdoet aan de liefde voor mijn moeder, de liefde voor de ene vriend niet afdoet aan de liefde voor de andere vriend, en ik me voorstel dat de liefde van ouders voor hun tweede kind niet afdoet aan de liefde voor hun eerste kind.

Zelf vind ik het moeilijk me voor te stellen waarom je *niet* in staat zou zijn om meer dan één liefdesrelatie te hebben. Zo'n beetje alle andere soorten relaties kun je in meervoud hebben. Inclusief hele diepe bijzondere relaties (bijvoorbeeld tussen ouders en kinderen). Waarom zou dat bij deze ene soort relatie fundamenteel anders zijn? Omdat er seks bij komt kijken? Of zien jullie een andere reden?

Op je vraag over het voortrekken van een partner: nee, volgens mij trek ik niet echt iemand voor. Wel is het natuurlijk zo dat twee relaties niet per se gelijk zijn aan elkaar. Net zoals de relatie met je ex waarschijnlijk anders was dan de relatie met je huidige partner, zijn ook twee relaties op hetzelfde moment niet gelijk aan elkaar. Je ex is immers iemand anders met een andere persoonlijkheid dan je huidige partner, en in mijn geval is de ene huidige partner iemand anders met een andere persoonlijkheid dan mijn andere huidige partner. En ook wanneer je meerdere relaties tegelijkertijd hebt, geldt dat een relatie zich over tijd ontwikkelt, wat een verschil geeft tussen kortere en langere relaties. Geen twee relaties zijn gelijk, dat geldt bij polyamoureuze relaties net zo als bij serieel-monogame relaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het voor de meeste mensen moeilijk is voor te stellen, omdat we (meestal) gewend zijn om het bij 1 partner te houden. Maar ik hoop dat je deze vraag niet beledigend opvangt, want dat is echt niet wat ik bedoel. Ik heb gewoon veel interesse in zo'n levensstijl en ik wil je dan ook bedanken om er zo eerlijk over te zijn en een kijkje te laten geven hoe het is, want tot nu toe heb ik geen antwoord in mijn vraag gelezen van iemand die echt zulke relaties heeft. =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen zorgen hoor, ik vind je vraag helemaal niet beledigend! Sterker nog, vraag gerust een eind weg, ik doe niet geheimzinnig over hoe ik leef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke...Kennen de partners elkaar?...als ik vragen mag..Want hoe doe je het dan als je ruzie hebt met de ene..en de ander staat er naast ofzo, loopt diegene dan weg en laat jullie uitvechten of bemiddeld hij het?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: op dit moment heb ik één partner. Ik ben wel verliefd, maar diegene heeft op dit moment een relatie die niet blij wordt van het idee dat haar vriendin nog een relatie heeft, dus uit respect hou ik afstand. Meer in het algemeen, op het moment dat ik wel twee relaties heb: ik heb altijd graag dat mijn partners elkaar kennen. Dat hoeft niet meteen bij de eerste date (lijkt me een beetje ongemakkelijk voor die date), maar als het wat wordt, stel ik ze aan elkaar voor. Dan is het natuurlijk leuk als ze meteen de beste vrienden zijn, maar dat hoeft niet. Over ruzie: zelf denk ik dat het niet eerlijk is om de ene partner te betrekken bij een ruzie met de ander. Net zoals ik bijvoorbeeld een vriend niet zou betrekken bij een ruzie met een andere vriend. Ik zal er dan voor kiezen om het uit te praten op een moment dat de ander er niet bij is, zodat ze niet het idee krijgt dat ze partij moet kiezen of bemiddelen. Als mijn partner ruzie heeft met een andere partner, zal ik eerder constateren dat ze blijkbaar iets uit te praten hebben en ze daar wat privacy voor gunnen.
Gelukkig hebben we niet zo vaak ruzie!