Mijn zonnebloem is afgekneld door een touwtje krijgt hij dan nog genoeg zuurstof?

Ik heb een touwtje vast gemaakt aan een bamboestok en me zonnebloem nu was ik dat touwtje vergeten weg te halen en is me zonnebloem gekneld geraakt
Gaat nu de zonnebloem nog groeien of gaat hij dan dood

Picture for question
3 jaar geleden
in: Natuur
2K

Antwoorden (1)

Maak een nieuw bandje om de steel overeind te houden en snijd heel voorzichtig met een stanley-mesje het oude touwtje stuk. Als de zomer niet TE droog wordt zal de steel van de bloem zich herstellen en gaat hij niet dood.
Het gaat er niet om of de bloem genoeg zuurstof krijgt, maar of er genoeg sapstroom naar de bloem is. Het gaat dus om het water dat door de vaatjes naar boven kan.
Toegevoegd op 24 mei 2020 15:37: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sharon
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord
Hopelijk komt het goed
Ik heb er nieuwe losse touwtjes vast gemaakt
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Ik zie op je foto ook geen onherstelbare schade aan je bloemsteel. Een tip voor volgend jaar: ik gebruik altijd "elastieken" die ik maak van oude fiets-binnenbanden (vragen bij de fietsenmaker): als je die in de lengte doorknipt krijg je een paar héle lange elastieken, waarmee je je planten goed kunt opbinden. En het rekt (beperkt) mee als het waait, en als de plant groeit.