Kunnen aardplaten verdwijnen?

In Griekenland en Turkije zijn er veel aardbevingen i.v.m. aardkorsten en aardplaten die daar onder het land doorlopen. Kunnen die platen verdwijnen of verlichten zodat daar minder aardbevingen voorkomt net als in Nederland?
Zo ja, hoeveel jaren zou zo'n proces duren?
Ik heb nog een afbeelding toegevoegd waar in je kan zien waar de meeste aardplaten zijn in het afbeelding is duidelijk te zien aan dat het best heftig is vergeleken met Nederland.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
1.8K
ronron1212
4 jaar geleden
Dat proces loopt al miljoenen jaren
LeonardN
4 jaar geleden
@Anonymous1999 Wat bedoel je precies met "verdwijnen"? Opdelen in kleinere aardplaten, of juist dat er uiteindelijk nog maar 1 aardplaat overblijft?
Meerdere aardplaten zal een gevolg zijn van hoe de aarde van binnen beweegt, dat is continu proces, waarin vast over lange tijd veranderingen kunnen ontstaan.
Wellicht dat er ooit een nieuwe breuk komt, of dat een bekende breuk minder beweging zal laten zien. Maar dat zal je dan denk ik moeten zien in tijdspannen die veel langer zijn dan ons leven.

Antwoorden (1)

NEEN, de aardplaten zullen nooit verdwijnen. De aardkorst is ontstaan door afkoeling van de vloeibare aardbol en dat gebeurde met een soort gebroken schil. Deze stukken schil zijn de aardplaten die nog steeds op de vloeibare aardkern drijven. In de loop van miljoenen jaren kan de Aarde verder afkoelen en kunnen de aardplaten eventueel wat groter worden, maar ook het verder opbreken in kleinere platen zal mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Aanvulling:
UITEINDELIJK zal de aarde zodaning afkoelen dat alle aardplaten zullen vergroeien tot één geheel.
Dat is op Mars reeds gebeurd.
erotisi
4 jaar geleden
Ik vraag me toch af of je geen onderscheid moet maken tussen de huidige aardplaten of aardplaten of zich. Zullen de huidige aardplaten ook altijd blijven bestaan? Of zullen ze verdwijnen waarbij er ergens anders weer een andere aardplaat van andere moleculen/stoffen verschijnt
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi
Zie de aardplaten als de vellen op de gekookte melk. De vellen kunnen dikker worden of er kunnen vellen bijkomen. Heeft allemaal te maken met de afkoeling van onze aardbol. Ook zoals Ozewiezewozewie... aangeeft met planeet Mars als voorbeeld. Onze tijd in ons wereldbeeld is maar amper een seconde in de gehele ontwikkeling van de Aarde.