Hoe lang blijven forensische sporen zichtbaar in nat gras? En is hier documentatie over? pb mag?

Om erg belangrijke reden ben ik op zoek naar onderbouwing voor iets echt enorm belangrijks.
Zelf heb ik al diverse testen gedaan waarbij ik sporen (voetstappen, liggend, rollend in het gras en rollen vanaf de slootrand. Met nat gras waarbij het motregende. Tijden bijgehouden en ook wat visueel zichtbaar was en hoe lang uiteraard. Maar weet iemand waarin onderbouwd sporen uitgelegd worden. Dit mag en kan ook dierensporen zijn.
Mocht iemand meer vragen hebben of kunnen helpen dan mag uiteraard ook via een privé bericht een reactie worden gegeven.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
1.8K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik vraag mij af wat die 'erg belangrijke reden' is...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Sneek04, Hebben de uitwerpselen van de honden van de buren er iets mee te maken?

Antwoorden (1)

Forensische sporen kan van alles zijn. Voetsporen in nat gras verdwijnen snel als het gras weer overeind komt na drogen. Bandensporen blijven niet zichtbaar in het natte gras (zie voetsporen), maar wel in de grond daar onder. DNA-sporen blijven zeer lang traceerbaar, omdat de huidige biochemische technieken uiterst gevoelig zijn. Je hebt echt een forensisch laboratorium nodig als je forensisch onderzoek wilt doen. Amateurtje spelen is leuk, maar door het gras rollen levert niet veel op.
Forensisch onderzoek helpt bij het opsporen van daders of de oorzaken van (mogelijke) misdrijven op basis van wetenschappelijk bewijsvoering. Dit soort onderzoek wordt gedaan door zowel de afdeling forensische opsporing van de politie als speciale onderzoeksinstituten zoals het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en het Belgische Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC) en daarnaast ook door diverse particuliere onderzoekers.
Het woord forensisch betekent "de rechtspraak ten dienst staand" en stamt af van het Latijnse woord forum (markt, bestuurlijk centrum), dat duidt op het openbare karakter van de rechtspraak.
Een eenvoudig voorbeeld van forensisch onderzoek is de bepaling van de verstreken tijd tussen het overlijden en het ontdekken van het lichaam.