merk je het, als je in een onderzeeër zit en er is een aardbeving?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
2.4K
Amadea
4 jaar geleden
Als die aardbeving tevens een tsunami veroorzaakt, dan zeker wel!
Castle
4 jaar geleden
Bij een aardbeving krijg je waterverplaatsing en dus stromingen en golven. Je voelt het dus wel degelijk.

Antwoorden (3)

Ja, dat merk je. Een aardbeving hoeft niet alleen de grond te laten schudden, maar je voelt heel sterk de trillingen. In Roermond Limburg werd op 13 april 1992 om 3.20 ’s nachts een beving waargenomen van 5,8 op de Schaal van Richter. In 's-Hertogenbosch werden we wakker doordat het hele huis trilde en we een heel zware brom hoorden (een beetje het soort geluid dat je hoort en de trilling die je voelt als je in een auto met ABS hard rijdt en meteen boven op de rem gaat staan). Dit soort trillingen vanuit de bodem worden ook sterk door water verplaatst; in een onderzeeër zal je dat dus zeker merken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Weinig.
De aardbeving zal er voor zorgen dat er veranderingen in druk optreden omdat het water natuurlijk ook gaat "trillen".
Maar duiker en onderzeeërs hebben, in tegen stellig tot objecten op de aarde, nauwelijks zwaarte kracht en zullen dus blijven zweven op hun plek. Waar mensen op de grond staan en de trillingen voelen hebben zwevende objecten geen last van de ondergrond die trilt. Dit is te vergelijken met wind. Je merkt wel dat er een verandering is in de druk van het water, maar je zal er niet heel veel last van hebben. Nu zit je in deze situatie in een onderzeeër dus zal daar geen last van hebben.
Daarbij zijn onderzeeërs gemaakt om tegen hoge veranderingen van de druk te kunnen. Dan ook nog het feit dat er al stromingen zijn in de oceaan zal de onderzeeërs daar wel bestand tegen zijn.

Een leuk filmpje / voorbeeld is van een duiker die bij een aardbeving van 5.9 vlak boven het epicenter(begin punt van de aardbeving) aan het duiken was. Je ziet hier dat de grond onder hen hevig aan het trillen is, maar het ziet er naar uit dat zij er weinig last van hebben.
https://mobile.facebook.com/story.php?story_fbid=1448649161833608&id=100000656144491&_rdr
Daarbij ook een kleine uitleg van de universiteit van Berkely:
https://seismo.berkeley.edu/blog/2017/04/13/feeling-quakes-under-water.html
Er vanuit gaan dat je niet een km van de kust af zit met je onderzeeërtje want an zal je wek iets meer voelen van de tsunami die er misschien is ontstaan. In de diepe oceaan zullen de golven van de tsunami zo klein zijn dat dat niet veel invloed heeft.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Merk je het, als je in een onderzeeër zit en er is een aardbeving?
Ja, dat merk je omdat de aardbeving veel lawaai maakt en je voelt ook de trillingen.
Er wordt niet gevraagd of je het veel of weinig voelt.
DreamBeam
4 jaar geleden
Beste elder161,
Zoals je in de betere uitleg van BordenSteker kan lezen zal je er niks van merken.
Ik vind het een beetje dubbel dat je jouw antwoord nog even onder het antwoord van een ander moet geven. Dat je een foutief, niet onderbouwd antwoord geeft is een andere discussie. Daarnaast is het inderdaad een ja/nee vraag. Uit mijn antwoord , weinig, kan je al concluderen dat het een ja is. Maar ik specificeer mij antwoord naar weinig omdat het op het randje van ja en nee zit. Want er zijn allerlei factoren die je niet in deze vraag meekrijgt. Mvg DreamBeam
Op enige afstand van de kust in voldoende diep water beweegt het wateroppervlak bij een aardbeving onder de zeebodem in een onmerkbaar traag tempo minder dan een meter omhoog en omlaag. En dan praat je dus over de verticale beweging in een kwartier tot een uur.

“De aardbeving bij het Indonesische eiland Sumatra van 26 december (2004) wekte vloedgolven van tientallen meters op. [...]
Midden op zee was niets opmerkelijks te zien: een trage golfbeweging die in een kwartier tot een uur de zeespiegel nog geen meter op en neer bewoog.”
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/tsunami-vernietigende-waterkracht/

Daar merkt een vissersboot in diep water op voldoende afstand van de kust echt niets van: https://www.independent.co.uk/news/world/asia/fishermen-did-not-notice-the-wave-that-changed-everything-5344994.html , dus een onderzeeër ook niet. Een (onder water varende) onderzeeboot weegt trouwens even zwaar als het water waar hij in drijft, en hij zal dus met zeespiegel geleidelijk mee omhoog en omlaag bewegen, want al het water gaat plaatselijk omhoog. Maar dat gaat zo traag, dat je het op een oppervlakteschip (de visserboot) al niet eens ziet of voelt. Het is niet zo dat de onderzeeboot niet meebeweegt ‘omdat-ie geen zwaartekracht heeft’.

Dicht bij de kust gaat het waterpeil (na eerst gedaald te zijn) meerdere meters omhoog, maar ook dat zul je op zich in een onderzeeër niet merken. Want de op het oog vlakke waterspiegel komt op zich heel kalm omhoog, alleen zijn de gevolgen onvoorstelbaar!
Zo’n vloed’golf’ is dus niet te vergelijken met een gewone hoge golf. Als een tsunami bij de kust komt wordt het waterpeil van ondiep water daar enige tijd meerdere meters hoger, en dat zie je hier gebeuren, met steeds toenemende gevolgen: https://www.youtube.com/watch?v=_OH57GBgFeI

Een onderzeeboot die aan de steiger ligt zal zich dus wellicht even later bonkend naar het winkelcentrum verplaatsen. Dit voor de volledigheid van het antwoord.
Maar deze vraag mikt uiteraard op wat er onder water varend (in dieper water buiten de invloed van de nabijheid van een kust) van te merken is: nou, je merkt er op (of in) zee niets van. De verrassing komt pas als je via de moderne telecommunicatie ingelicht wordt.