Wat moet je doen als je van de bessen van de wilde wingerd hebt gegeten?

Ik heb een paar bessen van de plant gegeten omdat ik dacht dat het blauwe bessen waren..
Fout dus, ik zocht de plant op en het was de wilde wingerd;
Blijkbaar giftig volgens verschillende sites.

Maar wat moet ik nu doen??
Het antigifcentrum heeft de plant niet op de lijst van giftige planten staan...

En wat gaan de symptomen zijn van de bessen.

Dank voor hulp.
Helena

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
7.4K

Antwoorden (1)

De besjes bevatten oxaalzuur, maar dat zuur is nauwelijks giftig voor mensen en andere zoogdieren. Oxaalzuur kom je ook tegen in rabarber en schapenzuring. Als je er teveel van krijgt kan je er misselijk van worden. Bij overmatig gebruik van b.v. rabarber kan je last krijgen van nierstenen. Enkele besjes eten van de wilde wingerd kan geen directe vergiftiging geven.
MAAR; let op. als je in de toekomst denkt iets verkeerd gegeten te hebben en je twijfelt over de mogelijkheid van een vergiftiging; stel dan GEEN vraag op internet. Een antwoord (zo dat al juist zou zijn) komt altijd te laat. Zou je planten of paddenstoelen hebben gegeten en kan niemand je direct helpen: Drink twee glazen melk, ga naar het toilet; op je knieën zitten vóór de pot en steek je vinger achter in je keel om alles uit te braken. Als je maag dan rustig is geworden weer een glas melk drinken. Als je daarna toch ziek wordt direct naar de eerste hulp.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank u wel voor alle informatie..
Ik voel me nu al een heel stuk meer opgelucht!