Waar dienen de lage zwarte plastic schermen voor die ik op veel plekken in het bos of weiland zie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
5.9K
ronron1212
4 jaar geleden
Foto zou wel handig zijn

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk bedoel je faunaschermen. Dat zijn stroken zwarte kunststof van ongeveer 30 cm hoog die een dichte, aaneengesloten strook vormen. De dichte strook houdt amfibieën en reptielen tegen. Door het afzetten van de terreinen is het mogelijk om beschermde dieren te vangen en wordt voorkomen dat nieuwe dieren er zich gaan vestigen.
.
Met dank aan Inekez1 voor de aanvulling
“De dichte strook houdt amfibieën en reptielen tegen”: faunaschermen worden ook gebruikt om te voorkomen dat de reptielen (met name padden) de weg oversteken en doodgereden worden. Her en der wordt zo'n scherm dan onderbroken en naar een onderdoorgang onder de weg geleid, zodat de dieren toch veilig aan de andere kant van de weg kunnen komen. Zo'n onderdoorgang kan een sloot of riviertje zijn, maar ook een speciaal in het wegdek aangebrachte goot of buis onder de weg door.
Omdat het faunascherm veel gebruikt wordt om padden te beschermen tijdens de paddentrek, wordt het ook wel een paddenscherm genoemd.
Toegevoegd op 04 september 2019 09:08: tekst
Plaatje bij antwoord
SimonV
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
Faunaschermen worden niet alleen gebruikt bij het (tijdelijk) afzetten van bouwterreinen, maar ook permanent om te voorkomen dat de reptielen (met name padden) de weg oversteken en doodgereden worden. Her en der wordt zo'n scherm dan onderbroken en naar een onderdoorgang onder de weg geleid, zodat de dieren toch veilig aan de andere kant van de weg kunnen komen. Zo'n onderdoorgang kan een al aanwezige sloot of riviertje zijn, maar ook een speciaal voor de padden en reptielen in het wegdek aangebrachte goot of buis onder de weg door. Omdat het faunascherm veel gebruikt wordt om padden te beschermen tijdens de paddentrek, wordt het ook wel een paddenscherm genoemd.
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt! Toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel voor de uitleg! Ik dacht al dat het zoiets moest zijn maar nu weet ik het zeker