Wordt zout droger wanneer ik het 30 minuten in een oven op 80 graden 'bak'?

En kan ik het dan het beste in een glazen schaaltje doen? Waar gaat het vocht dan heen?

Ik heb heel droog (en zonder klonten) zout nodig voor in een apparaat dat anders niet goed doorloopt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
5K
Amadea
4 jaar geleden
Als tip kan ik geven dat een paar korrels rijst in een zoutvaatje voorkómen dat het zout vochtig wordt en gaat klonteren.

Antwoorden (1)

De hoeveelheid vocht wat in het zout zit zal absoluut afnemen wanneer het in een oven gestopt wordt. Het is dé manier om (binnen de chemie en farmacie) een stof droger te krijgen. Alhoewel daar wel hogere temperaturen gebruikt kunnen worden, afhankelijk van de stof.

Of 30 min bij 80 graden afdoende gaat zijn, zou u moeten proberen. Af en toe een sample nemen om te kijken of het voldoet, lijkt me voor de situatie de beste oplossing.

Wanneer het zout in de oven gestopt wordt kan het water verdampen. De licht met de extra waterdamp zal gewoon de oven verlaten en in de "buitenlucht" terecht komen. Kijk wel uit met heel erg droog zout. Het zal ook redelijk snel water aantrekken dus als het opgeslagen moet worden, moet het goed (vochtwerend) opgeslagrn worden. In de farma wordt het opgeslagen in de dubbele hdpe zak dicht geknoopt met een zwanenhals (in gewone taal, in een wat dikkere plastic zak waarvan de top goed dicht gedraaid en dubbel gevouwen is, en dat twee keer).
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Prima antwoord. Ik denk dan maar aan vis garen in de oven in een zoutkorst.
Op net einde moet je het zout met flinke kracht kapot slaan.