Wie weet welk (insect?) dit is? Ik heb hem nooit eerder gezien.?

Zaten er twee in de tuin .breedte ca 2,5 cm. lengte ca 2 cm.
Ik twijfel of de "staart"wellicht de 5de en zesde poten zijn die naar achter zijn gelegd.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
2.4K

Antwoorden (2)

De sneeuwwitte vedermot, vijfvingerige vedermot of witte vedermot (Pterophorus pentadactyla) is een nachtvlinder uit de familie Pterophoridae, de vedermotten.

De sneeuwwitte vedermot is een kleine vlinder met een spanwijdte van 24 tot 35 millimeter. De vleugels zijn erg diep ingesneden waardoor het lijkt of de vlinder vleugels heeft bestaande uit vijf veren.
De sneeuwwitte vedermot komt algemeen voor in Europa. Vooral op droge graslanden kan de vlinder worden waargenomen. De waardplant van de rups is Winde (Convolvulus).
De vliegtijd is van juni tot en met augustus.
Toegevoegd op 18 augustus 2019 14:33: afbeelding
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Top. Bedankt.
Het is een Windevedermot, Emmelina monodactyla.

De windevedermot is een kleine, soms lastig te herkennen vedermot. Hij is groter dan de dwergvedermot. De spanwijdte is zo'n 18 tot 27 mm. Hij oogt soms wat kleiner. Dat komt vooral omdat de vleugels vaak zeer strak worden opgerold.

Hij komt vaak op licht af en wordt regelmatig binnenshuis aangetroffen. Door het voorkomen in stedelijk gebied is dit één van de meest waargenomen vedermotten. In het gehele land een heel gewone soort.