UV-A heeft in het elektromagnetisch spectrum een golflengtegebied van 315 - 400 nm (nanometer)
UV-A-straling is het hele jaar aanwezig, dus ook in de herfst en winter, en wordt niet tegengehouden door wolken of glas. In tegenstelling tot UV-B dringt deze straling diep door in de huid − tot de cellen van de lederhuid − maar doet geen pijn. Wie veel en vaak zonder bescherming blootstaat aan UV-A-straling, loopt een groot risico op snelle huidveroudering. Doordat deze straling kankerverwekkend kan zijn, speelt UV-A ook een belangrijke rol bij de vorming van huidkanker.

UV-B heeft in het elektromagnetisch spectrum een golflengtegebied van 280 - 315 nm (nanometer)
UV-B-straling is voornamelijk in de lente en zomer aanwezig. Deze straling zorgt ervoor dat we bruin worden, maar ook dat onze huid zonder bescherming verbrandt. Daarnaast kan UV-B allergische reacties veroorzaken. In mindere mate dan UV-A speelt ook UV-B-straling een rol bij de vorming van huidkanker.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is de uv-a straling dan ook aanwezig in huizen en gebouwen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als er glas in de gevel zit komt UV-A binnen. Het gaat echter niet door een stenen muur.