De grondstoffen, zoals metalen en goud, ziijn elementen, die overal in het universum voorkomen. Toen miljoenen jaren geleden de aarde ontstond, kwamen deze elementen ook in de kern van de aarde terecht. Toen deze kern begon af te koelen en de aarde een vaste aardkorst kreeg, kwamen deze elementen ook in de aardkorst en dus in onze bodem terecht.
Dit is een ander proces dan het ontstaan van fossiele brandstoffen als olie, gas en steenkool. Deze stoffen zijn ontstaan door het (af)sterven van kleine diertjes en planten. Deze werden bedekt door een dikke laag aarde en klei, waardoor ze uiteindelijke veranderden in wat wij nu fossiele brandstoffen noemen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel maar ik heb deze al gezien op het internet alleen ik begrijp het niet. Is er iemand die dit kort en krachtig voor me kan samenvatten? In een soort babytaal
Goud is al aanwezig op Aarde sinds het ontstaan van de planeet zelf, maar het is niet gevormd op Aarde omdat voor de productie ervan fusiereacties nodig zijn. Er vinden kernfusiereacties plaats in de kern van sterren, maar deze kernfusiereacties voorzien niet in genoeg energie voor de productie van goud. Sterren die zwaar genoeg zijn (vanaf ongeveer 8 keer de massa van de Zon) beëindigen hun leven in een supernova-explosie. Tijdens deze explosie worden er door middel van kernreacties zware metalen gevormd, waaronder goud. Na de explosie worden stofdeeltjes met daarin minuscule beetjes goud de ruimte in geslingerd. Wanneer de stofdeeltjes in het zwaartekrachtveld van een ster zoals de Zon komen tijdens het ontstaan van de planeten zullen de stofdeeltjes onderdeel worden van de samenklonterende materie die rond de ster die uiteindelijk planeten vormen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel maar ik heb deze al gezien op het internet alleen ik begrijp het niet. Is er iemand die dit kort en krachtig voor me kan samenvatten? In een soort babytaal