Een deel van het water is afkomstig van ijskometen waarmee onze planeet in het begin van haar bestaan werd gebombardeerd.
Een deel is vermoedelijk ontstaan bij het afkoelen van de aarde. Vlak na haar vorming was de aarde zo warm dat hij bijna geheel uit gesmolten gesteenten en mineralen bestond. De dampkring bestond nog niet. Die ontstond toen de aarde langzaam begon af te koelen.
Door vulkanisme vond zogeheten ‘uitgassing’ plaats. Uit de vaak nog vloeibare, waterrijke gesteenten kwam gas vrij, een proces dat we nog steeds bij vulkaanuitbarstingen kunnen zien. De eerste dampkring die zo gevormd werd bestond voornamelijk kooldioxide, zuurstof, waterstof en waterdamp.
Uit de waterdamp en het bevroren water van de kometen die op aarde insloegen ontstonden de eerste oceanen.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
heel erg bedankt dat je erop hebt geantwoord